23948sdkhjf

100 procent framtid på FKG:s strategiseminarium

Fordonsindustrin står inför stora utmaningar med teknikskiften.
Den 19 april knackar framtiden på dörren hos den svenska leverantörsindustrin. Då arrangerar branschorganisationen Fordonskomponentgruppen, FKG, sitt årliga Strategiseminarium i Stockholm.

Den här gången är det 100 procent framtidsinsikter som gäller, hälsar Fredrik Sidahl, vd FKG.

Det är fjärde gången som organisationen arrangerar ett strategiseminarium för leverantörsföretag till den svenska fordonsindustrin.

Här är några av de personer som kommer att dela med sig av sina insikter vid FKG Automotive Strategy Seminar 2018:

Niklas Brundin (Arthur D. Little), Benny Guttman (Roland Berger), Stefano Bontess de Filippis och Lennart Bergvall (EY), Björn Hallin och Christoffer Sellberg (KPMG), Peter Carlsson (Northvolt), Ulf Svahn (SPBI), Nils-Gunnar Vågstedt (Scania) och Susann Karlsson och Jan Lindoff (båda från Doff & Co).

Björn Hallin och Christoffer Sellberg från KPMG kommer att berätta om de frågeställningar som framkom vid årets upplaga av KPMG:s globala Automotive-studie. Där har det sammanställts vad 1 000 högre befattningshavare och knappt 2 000 konsumenter tycker är de viktigaste frågorna för fordonsbranschen under de närmaste åren.

– Vi vet alla att fordonsindustrin står inför stora utmaningar där teknikskiften kommer allt närmare och sannolikt kommer att medföra stora förändringar i affärsmodellerna, säger Björn Hallin enligt ett pressmeddelande.

Bland annat tror en stor del av beslutsfattarna att en betydande del av bilproduktionen i västeuropa kommer att försvinna till andra regioner de kommande tio till 15 åren.

– Fordonsindustrin kommer att tvingas tänka om, det är därför vi inom leverantörsindustrin samlas för ett gemensamt strategiseminarium där infallsvinkeln är från ett leverantörsperspektiv, säger Fredrik Sidahl.

Dagen före håller FKG sin föreningsstämma.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.14