23948sdkhjf

Lockade rekordpublik till Underhållsmässan

Det blev rejäl uppslutning bakom årets Underhållsmässa som åter ökade kraftigt, både på besökar- och utställarsidan.

11 973 besök noterades på Underhållsmässan 2018 på Svenska Mässan, som avslutades i fredags. Det innebär en ökning med +10 procent mot föregående mässa 2016 (10 876 besök) och med +31 procent jämfört med mässan 2014 (9 153 besök).

Trenden är lika stark på utställarsidan: årets mässa samlade 334 utställande företag mot 273 utställare 2016 och 238 utställare 2014.

Även sett till nettoytan har mässan ökat kraftigt: i år täcktes 8 950 kvadratmeter av montrar, mot 7 700 kvm 2016 och 7 586 kvm 2014.

– De starka siffrorna visar det ökade medvetandet för underhållets alltmer centrala betydelse för produktionen. I den generationsväxling svensk industri är mitt uppe i har smart, dataanalyserat underhåll blivit en nyckelfråga. Från mässans sida har vi, i nära samarbete med branschen, lyckats fånga och stödja den utvecklingen, säger Anna Jarnö som är affärsansvarig för Underhållsmässan, enligt ett pressmeddelande.

På årets mässa presenterades bland annat ett helt nytt område, Digital Solutions Area, ihop med Chalmers och Smarta Fabriken.

– Vi har lyckats få en ny bredd på mässan till exempel genom initiativ som Maintenance Summit, ett välbesökt tvådagarsseminarium för beslutsfattare, och genom en nätverksträff för tjejer inom industrin. Detsamma gäller nya samarbeten inom skydd och säkerhet, där vi jobbat ihop med IF Metall och NSA och bland annat  skapat ett mycket uppskattat heldagsseminarium för skyddsombud, säger säger Anna Jarnö.

Seminariesatsningen var, totalt sett, större än någonsin på årets mässa.

– Intresset var enormt för de aktuella och branschinriktade ämnen som togs upp. Det var ofta fullsatt, konstaterar Anna Jarnö.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.125