23948sdkhjf

Ännu ovisst hur Brexit kommer att påverka fordonsindustrin

Fokusgruppen arrangerad av FKG och Brittiska Ambassaden höll ett möte kring konsekvenserna för svenska leverantörsföretag.
Mycket är ännu ovisst kring vilka konsekvenser som Brexit kommer att ha för svenska leverantörsföretag inom fordonsindustrin. Det och att det finns ett informations- och utbildningsbehov bland leverantörsföretagen kring Brexit, framkom under den fokusgrupp som arrangerats för leverantörsföretag hos FKG och med Brittiska Ambassaden som uppdragsgivare.

Totalt är det sju sektorer inom det svenska näringslivet som har specialgranskats av undersöknings- och analysföretaget Oxford Research på uppdrag av den brittiska staten. En av dem är fordonsindustrins leverantörer av såväl komponenter, system och tjänster.

I fokussamtalet hos FKG i Göteborg deltog Pierre Hultstrand, Autoliv, Mikael Mårtensson, Plastal, Christer Frykman, ÅF Consult, Hans Trogen CJ Automotive samt Fredrik Sidahl, Gabriella Banehag och Göran Björklund, FKG. Samtalet modererades av Ylva Grauers och Louise Fabricius, Oxford Research, samt Hans Westerberg Brittiska Ambassaden.

Enligt FKG är de stora och övergripande frågorna inom fordons- och leverantörsindustrin typgodkännande av fordon och produkter, standards och certifieringar samt lagar och regler som kan påverka den fria konkurrensen negativt.

– Inom EU och för den delen även EES, länderna med ”hängavtal”, är detta gemensamt. Vill det sig illa väljer britterna att gå en egen och protektionistisk väg som är negativ för Europas gemensamma tillväxt, säger Fredrik Sidahl, vd FKG.

Ovissheten är gemensam för leverantörsföretagen framkom under fokussamtalet.

– Vi vet inte så mycket mer ännu, inte mer än att vi förmodligen får se en begränsad rörlighet för varor och tjänster samt individer. Vi kommer att stöta på handelshinder i form av fördyrande och försenande tullklareringar. Regler kopplad till migration kommer att påverka rörligheten på arbetsmarknaden, inte minst inom specialistkompetens, summerar Fredrik Sidahl.

Han tror att det är i första hand den brittiska fordonsindustrin som kommer att drabbas. Idag finns en inhemsk tillverkare – Jaguar-LandRover, medan det finns ett antal produktionslinjer i Fords, Hondas, Toyotas, Nissans och BMW-Minis regi, samt Packard inom tunga fordon.

Ett uttalat önskemål från FKG:s sida är att de brittiska myndigheterna satsar på en ”helpdesk öppen 24-7” för svenska företag med frågor kring Brexit.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.142