Eric Apode: ”Leverantörerna bidrar med djup expertis”
Som global inköpschef på Volvo Cars har han ett avgörande inflytande på hur det går för många av FKG:s medlemmar. Nästa vecka kommer Eric Apode till Stora leverantörsdagen, SLD 2025, för att prata om företaget, framtiden och samarbetet med deras leverantörer. – Vi strävar efter att bygga bilar som inte bara bidrar till att hålla människor säkra utan också får dem att känna sig säkra. Våra leverantörer är viktiga partners för att förverkliga den visionen, säger han.
När Eric Apode pratar om Volvo Cars tar han först ett kliv tillbaka i historien. Till introduktionen av trepunktsbältet 1959. En uppfinning som Volvo-ingenjören Nils Bohlin, vidareutvecklade från ett tidigare höftbälte som främst användes i USA. I slutet av 50-talet installerades det nya bältet i Volvos två klassiska storsäljare, Amazonen och PV 544:an.
Fick ny status inom säkerhet
Innovationen fick stor uppmärksamhet. Något som växte i takt med att bältet nådde allt fler människor och räddade allt fler liv. När trepunktsbältet kom hade Volvo redan ett rykte om sig som biltillverkare av pålitliga och bra fordon som dessutom höll länge. Bältet bidrog till att etablera varumärket som ledande även inom säkerhet.
Det var förmodligen även en del i att forma bilden av Sverige som ett land med stort fokus på säkerhet när det gäller tekniska lösningar.
Enligt Eric Apode har företagets leverantörer bidragit till den position som Volvo har i dag, som ledande inom säkerhet.
– Inget av det hade varit möjligt utan samarbete och kunskapsdelning inom Volvo Cars community, inklusive våra leverantörer, säger han.
I hans värld är leverantörerna mer än bara enkla tillverkare av komponenter.
– De bidrar med djup expertis, liksom flexibilitet och innovation. Vilket hjälper oss att leverera vårt löfte om säkerhet, hållbarhet, människocentrerad teknik, skandinavisk design och premiumkvalitet.
Han tycker att leverantörernas förmåga att hålla sig à jour med Volvo Cars strategiska ambitioner är imponerande – oavsett om det handlar om att stödja övergången till att fullt ut bli ett elbilsföretag eller när det gäller att bidra till att minska koldioxidavtrycket.
– Med engagemang och en vilja att samarbeta finns våra leverantörer där för oss. Och de följer inte bara efter. De är också engagerade och driver aktivt på för framsteg.
Viktiga saker, säger han, eftersom hållbarhet inte är förhandlingsbart för företaget.
– Vi har satt ambitiösa mål för att uppnå nettonollutsläpp av växthusgaser till 2040. För att lyckas behöver vi leverantörer som är lika engagerade som vi. Vi strävar också efter att nå en global försäljningsvolym på 90 till 100 procent elektrifierade bilar till 2030.
Under 2024 stod försäljningen av elektrifierade modeller för 46 procent av alla Volvobilar som såldes globalt.
Leverantörerna ställer upp
Volvo Cars långvariga strategi att bygga där de säljer är ett förhållningssätt som blivit alltmer relevant i en tid av växande regionalisering. Även där anser Eric Apode att deras leverantörer är skickliga på att ställa upp.
– Det gör att vi kan utnyttja globala synergier inom vår grupp och säkerställa att våra produkter lever upp till globala standarder. Och att de fortsätter att förkroppsliga kärnattributen hos vårt varumärke.
Finns det något du önskar att leverantörerna kunde göra bättre?
– De bidrar redan till mycket av vår framgång, och vi värdesätter de starka partnerskap vi har. Med det sagt, eftersom branschen fortsätter att utvecklas snabbt finns det alltid utrymme för oss att växa tillsammans.
Några exempel?
– Ett viktigt område är att se till att hålla leveranskedjan motståndskraftig. Med förändringar i den globala handelspolitiken är det viktigt att leverantörerna fortsätter att utveckla mer flexibla och regionalt integrerade verksamheter. En annan viktig sak är att uppnå kostnadsparitet mellan förbränningsmotorfordon och batteridrivna bilar. För att göra elektrifiering mer tillgänglig för en bredare kundbas måste vi minska kostnaderna i hela värdekedjan.
Hur kan leverantörerna stödja det?
– Bland annat genom att driva innovation, förbättra sin effektivitet och skala upp ny teknik. Som sagt, våra mål för att nå nettonollutsläpp av växthusgaser till 2040 är ambitiösa, och vi behöver leverantörer som delar det engagemanget. Det kräver transparent rapportering, att sätta vetenskapsbaserade mål och att aktivt arbeta för att minska utsläppen från material, logistik och produktionsprocesser. Våra leverantörer spelar också en nyckelroll i att stödja oss med smarta, uppkopplade lösningar och datadrivna funktioner.
Finns det någon typ av samarbete du skulle vilja se mer av?
– Ett exempel är vertikal integration. Med mer synlighet och samordning längre ner i leveranskedjan skulle vi kunna minska komplexiteten och förbättra kostnadseffektiviteten. Ett annat område är återvunna material och etiska och ansvarsfulla inköp.
Menar du spårbarhet och liknande?
– Ja, vi förväntar oss full transparens, särskilt för högriskmaterial som tenn, tantal, volfram och guld. För att minska vårt miljöavtryck behöver vi också öka användningen av återvunna och biobaserade material.
Kommer ni att arbeta för att stärka relationen med leverantörerna?
– Absolut, den relationen är central.
Du kommer till SLD 2025 om en vecka, vad ska du prata om?
– Om hur vi på Volvo Cars aktivt formar framtidens mobilitet. Jag kommer också att beröra hur vi balanserar flexibilitet med ambition, och att vi erbjuder både helt elektriska bilar och laddhybrider för att stödja kunderna genom övergången.
Anmäl dig till SLD2025 den 9 oktober i Göteborg HÄR.
Fakta: Mer om Volvo och säkerhet
Sedan introduktionen av trepunktsbältet har Volvo fortsatt att bygga sin ställning som en biltillverkare som prioriterar säkerhet och människor. Företaget har lanserat innovationer som Side Impact Protection System (SIPS) och Whiplash Protection System (WHIPS). I år kom Volvo Cars med ytterligare en världsnyhet: det multiadaptiva säkerhetsbältet som lanseras i den kommande modellen EX60. Det nya bältet använder realtidsdata från bilens avancerade sensorer och anpassar sig till trafikvariationer och efter vem som bär det.