23948sdkhjf

Lastbilskranar på banan igen

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Cranab har återupptagit produktionen av lastbilskranar efter nästan 15 års uppehåll.

Vindeln. Under 1990-talet ingick lastbilskranar i krantillverkaren Cranabs utbud men produktionen lades ned 2001 eftersom det redan fanns flera lastbilskranstillverkare i dåvarande ägarkoncernen Partek.

2013 ändrades förutsättningarna när Cranab fick nya ägare i Fassi, i november 2017 köpte Fassi dessutom Hans Eliassons andel i Cranab Group, det italienska företaget är därmed hundraprocentig ägare till gruppen där även Vimek och Bracke Forest  ingår.

Läs också: Maskintillverkaren lägger om montering efter stororder

Fassi är en av världens största tillverkare av styckegodskranar.

– Det är långsamma kranar som kan lyfta riktigt tungt, långt och högt, kranar som skiljer sig väldigt mycket från skogsmaskinkranar, konstaterar Jonas Järnö, Cranabs produktchef för lastbilskranar.

Cranabs snabbfotade kranar kompletterar Fassis utbud, den italienska tillverkaren ville dock kunna erbjuda kranar även för timmerhantering och recycling, Vindelnföretaget såg därför chansen att återuppta tillverkningen.

– Vi började med 12-tonsklassen, det är det vi ser som volymkranarna, säger Jonas Järnö.

Den första lastbilskranen levererades 2015 och först ut blev Z-kranar: kranar som kan placeras längst bak eller närmast hytten på en lastbil och som fälls ihop i formen av ett Z.

– Fördelen är att den alltid upptar samma volym, det är en utrymmeseffektiv kran om man till exempel vill lasta högre eller få plats med en container på flaket, något som blivit allt mer aktuellt i takt med att man får framföra tyngre fordon på vägarna, säger Jonas Järnö.

Läs också: Vindelnbolaget växlar upp i Danmark

Cranabs Z-kran finns nu i tre längder: 2015 kom 10,5-metersvarianten, året därpå lanserades 9,3-meterskranen och 2017 var det dags för en 8,3-meterskran.

2016 följdes Z-kranen av en L-kran, en traditionell timmerkran som dock försetts med en momentlänk, något man annars ser mest på Z-kranar.

– Z-kranarna har momentlänk eftersom det krävs för geometrin i parkeringsläget, för att kunna parkera och veckla ut den. Vi har tagit länken till L-kranen också, säger Jonas Järnö.

Tack vare momentlänken ska L-kranen vara jämnstark genom hela rörelseområdet och inte ”fastna” om den lyfter riktigt tungt.

Det är ganska unikt att sätta en extra länk på lyftcylindern på en L-kran, vi har gjort det för att göra kranen stark även i de ”svaga” lägena, förklarar Jonas Järnö.

Cranabs L-kran tillverkas i ett tiometersutförande, en räckvidd man anser vara volymkranen i L-segmentet.

De lastbilsmonterande kranarna finns i två applikationer: skog och recycling.

– Det är ju i grunden samma kran, men säkerhetskraven är större på recyclingkranarna som ofta arbetar i närheten av människor, säger Jonas Järnö.

Läs också: Klart med ny VD i Cranab

Ett exempel är att armen aldrig får falla ner om en slang i en cylinder går sönder och Cranabs lösning är pilotstyrda ventiler – ger föraren inte aktivt tryck stannar kranen.

Recyclingkranarna kan inte heller belastas fullt ut ut förrän stödbensbalkarna körts ut och stödbenscylindrarna fällts ned.

Om det inte är check på det går kranen med kraftigt reducerad kraft, säger Jonas Järnö.

De svenska kranåkarna har inledningsvis fått vänta lite på att bekanta sig med de nya kranarna, dels för att de första varianterna var anpassad för marknaden i Mellaneuropa, dels för att de svenska kunderna har andra behov, till exempel när det gäller ventiler.

De mellaneuropeiska kunderna behöver oftast ett tvåkretssystem med två pumpar, de svenska har ett mer varierat bestånd, konstaterar Jonas Järnö.

I Sverige finns både tvåkretssystem, enkretssystem och LS-system (load sensitive), lastbilarna är utrustade på olika sätt och det ställer krav på oss som kranleverantörer, vi måste anpassa grundkranen till de olika styrsystemen.

Läs också: Tidigare vd lämnar Cranab

En annan skillnad är att mellaneuropeiska åkare ofta vill ha sin kran fast monterad medan de svenska vill kunna ställa av den för att kunna lasta mer.

Vi har ofta långa transportsträckor och då vill man inte dra med sig kranen, kommenterar Jonas Järnö.

Hittills har Cranab exporterat huvuddelen av lastbilskranarna, nu riktar företaget in sig även på Sverige och ute i fabriken finns ett exempel på en kran byggd för svenska behov – till skillnad från kranar som går söderut är den till exempel försett med våg, den har också fått en hytt.

– I Mellaneuropa är det inte så vanligt, de har öppna förarplatser, kommenterar Jonas Järnö.

Cranabs lastbilskransutbud består i dag av tre Z-kranar och en L-kran. Tanken är dock att bredda programmet.

– Etapp ett var att ta fram kranar i tolvtonmetersklassen men det finns behov av både större och mindre kranar, konstaterar Jonas Järnö.

Under de två år som gått sedan produktion av lastbilskranar återupptogs har de flesta har varit Z-kranar, majoriteten har gått på export och kunderna har främst återfunnits inom skogsindustrin.

Tanken är att Cranab till del ska utnyttja Fassis världsomspännande återförsäljarnät – ett veritabelt smörgåsbord för den västerbottniska krantillverkaren konstaterar Jonas Järnö som ser stora möjligheter framöver.

Läs också: Cranab varslar

Lastbilskransdelen har störst potential att expandera, vi har nästan kommit så långt vi kan komma på skogssidan där vi redan har en stor del av marknaden. Då är lastbilssegmentet enklare, där kan vi öka försäljningen.

Fotnot: I november köpte Fassi Hans Eliassons andel i Cranab Group, det italienska företaget är därmed hundraprocentig ägare till företagetsgruppen där förutom Cranab även Vimek och Bracke Forest  ingår, läs mer om det här.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: Cranab | Reportage


Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nu går Einride in i skarpt läge

Schenker och Einride startar installationen av T-poden som ska köras i Jönköping.

Verktygstillverkare investerar

Företaget som satsar i verksamheten har ett långvarigt samarbete med både Sandvik Materials Technology och Outokumpu.

Safeman investerar 10 miljoner kronor

Bilrutan från Cevt har både ljud- och visuella funktioner

Plastal Group flyttar huvudkontoret

EOS tillsätter ny Nordenchef

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Så vill Still och Jobsafe revolutionera truckutbildningen

Webbverktyg och praktikprov ute på arbetsplatserna ska göra det enklare och effektivare för både truckförare och arbetsgivare.

Fler grafenprojekt startar

De förenklar och snabbar på byten av verktyg på 30 ton och uppåt

AP&T visar sitt nyutvecklade rörliga pressbord – Moving Bolster.

Maskintillverkare flyttar testcenter från Estland till Anderstorp

SKF investerar 200 miljoner kronor

Företaget uppgraderar och moderniserar koncernens logistikcentral och remanufacturing-verksamhet i franska St Cyr.

Uddeholm rekordinvesterar

Använd molnet för att svetsa

SSAB samarbetar med svetsteknikföretaget Kemppi.

Ny brytning kräver mer pengar

Tryckluft tar täten

Sandvik köper amerikanskt företag

Veckans konkurser – vecka 45

Elmia rekryterar från FKG

De gör en stor maskininvestering

Mekan & Modell i Alvesta tar in en 5-axlig fleroperationsmaskin.

Tillverkaren köper konst till verkstaden

Weland investerar i en ny maskin för rörlaserskärning

Protester mot gruvor

Från Kallak i norr till Österlen i söder protesterar boende mot planer på ny gruvbrytning.

Gnotec expanderar sin verksamhet till USA

"Etableringen är ett viktigt steg i att bli en leverantör i världsklass till den globala fordonsindustrin."

Lekfullt men på fullaste allvar

Företagen introducerar mobil uppkoppling till industriapplikationer

Tibnor blir certifierad SSAB Laser Partner

Här möts industrin i Skellefteå

Hexagon Manufacturing Intelligence stärker säljavdelningen

Niklas Berntsson är ny vd för Plastal Group

Pumpverksamheten får ny ägare

1

Sandvik Coromant förbättrar stålfräsningen

"Tror att vi når elbils-målet"

Nu går Stena Stål skarpt med sin weborder

Åkerströms tar ordrar för 1,2 miljoner kronor

Energisnåla motorskyddsbrytare

Ok för ny underjordsgruva

Se alla Företagens egna nyheter

Träffa Essentra och Hertila i monter A09:38 på Subcontractor

Möt danska Idé-Pro, en av Europas starkaste utvecklings- och prototyppartner /Danish Subcontractor

Högsta leveransprecision på Drömfabriken

Lesjöforsfjädrar i framtidens mänskliga robotar

Vi är medutställare på MID 2018

EC-lågenergifläktar på ExpoVent i Halmstad, Göteborg och Trollhättan

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

Welser Profiler 40 år - fira med oss på Elmia Subcontractor

Välkommen till Melin & Carlsson Hydraulic AB på Elmia Subcontractor

Elmia Subcontractor 2018

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Tekniskt glas från Mirit Glas – för mer än bara syns skull

Tryckande gasfjädrar och tillbehör från Titgemeyer

Chockdämpare från WILLBRANDT Gummiteknik

Sprutpistoler från Hansen-Icoma

Möt Interal på Elmia Subcontractor 2018

Johnson Metall AB på Elmia

Byggdamm – en hälsorisk!

Nyanställning och digitaltjänst

Scania utrustar kompressorer med onlinesystem för tillståndskontroll

Webinar - Quality management solution

Rotage AB ställer ut på Elmia Subcontractor.

Industriföretag i Skövde är med på Elmia Subcontractor

Sjølund Group presenterar nya möjligheter på Elmia-mässan

Welser Profiler - Europas ledande tillverkare av rullformade profiler på El...

Tipsa en kollega

0.204