Lastbilskranar på banan igen

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Cranab har återupptagit produktionen av lastbilskranar efter nästan 15 års uppehåll.

Vindeln. Under 1990-talet ingick lastbilskranar i krantillverkaren Cranabs utbud men produktionen lades ned 2001 eftersom det redan fanns flera lastbilskranstillverkare i dåvarande ägarkoncernen Partek.

2013 ändrades förutsättningarna när Cranab fick nya ägare i Fassi, i november 2017 köpte Fassi dessutom Hans Eliassons andel i Cranab Group, det italienska företaget är därmed hundraprocentig ägare till gruppen där även Vimek och Bracke Forest  ingår.

Fassi är en av världens största tillverkare av styckegodskranar.

– Det är långsamma kranar som kan lyfta riktigt tungt, långt och högt, kranar som skiljer sig väldigt mycket från skogsmaskinkranar, konstaterar Jonas Järnö, Cranabs produktchef för lastbilskranar.

Cranabs snabbfotade kranar kompletterar Fassis utbud, den italienska tillverkaren ville dock kunna erbjuda kranar även för timmerhantering och recycling, Vindelnföretaget såg därför chansen att återuppta tillverkningen.

– Vi började med 12-tonsklassen, det är det vi ser som volymkranarna, säger Jonas Järnö.

Den första lastbilskranen levererades 2015 och först ut blev Z-kranar: kranar som kan placeras längst bak eller närmast hytten på en lastbil och som fälls ihop i formen av ett Z.

– Fördelen är att den alltid upptar samma volym, det är en utrymmeseffektiv kran om man till exempel vill lasta högre eller få plats med en container på flaket, något som blivit allt mer aktuellt i takt med att man får framföra tyngre fordon på vägarna, säger Jonas Järnö.

Cranabs Z-kran finns nu i tre längder: 2015 kom 10,5-metersvarianten, året därpå lanserades 9,3-meterskranen och 2017 var det dags för en 8,3-meterskran.

2016 följdes Z-kranen av en L-kran, en traditionell timmerkran som dock försetts med en momentlänk, något man annars ser mest på Z-kranar.

– Z-kranarna har momentlänk eftersom det krävs för geometrin i parkeringsläget, för att kunna parkera och veckla ut den. Vi har tagit länken till L-kranen också, säger Jonas Järnö.

Tack vare momentlänken ska L-kranen vara jämnstark genom hela rörelseområdet och inte ”fastna” om den lyfter riktigt tungt.

Det är ganska unikt att sätta en extra länk på lyftcylindern på en L-kran, vi har gjort det för att göra kranen stark även i de ”svaga” lägena, förklarar Jonas Järnö.

Cranabs L-kran tillverkas i ett tiometersutförande, en räckvidd man anser vara volymkranen i L-segmentet.

De lastbilsmonterande kranarna finns i två applikationer: skog och recycling.

– Det är ju i grunden samma kran, men säkerhetskraven är större på recyclingkranarna som ofta arbetar i närheten av människor, säger Jonas Järnö.

Ett exempel är att armen aldrig får falla ner om en slang i en cylinder går sönder och Cranabs lösning är pilotstyrda ventiler – ger föraren inte aktivt tryck stannar kranen.

Läs också: Maskintillverkaren lägger om montering efter stororder

Recyclingkranarna kan inte heller belastas fullt ut ut förrän stödbensbalkarna körts ut och stödbenscylindrarna fällts ned.

Om det inte är check på det går kranen med kraftigt reducerad kraft, säger Jonas Järnö.

De svenska kranåkarna har inledningsvis fått vänta lite på att bekanta sig med de nya kranarna, dels för att de första varianterna var anpassad för marknaden i Mellaneuropa, dels för att de svenska kunderna har andra behov, till exempel när det gäller ventiler.

De mellaneuropeiska kunderna behöver oftast ett tvåkretssystem med två pumpar, de svenska har ett mer varierat bestånd, konstaterar Jonas Järnö.

I Sverige finns både tvåkretssystem, enkretssystem och LS-system (load sensitive), lastbilarna är utrustade på olika sätt och det ställer krav på oss som kranleverantörer, vi måste anpassa grundkranen till de olika styrsystemen.

En annan skillnad är att mellaneuropeiska åkare ofta vill ha sin kran fast monterad medan de svenska vill kunna ställa av den för att kunna lasta mer.

Vi har ofta långa transportsträckor och då vill man inte dra med sig kranen, kommenterar Jonas Järnö.

Hittills har Cranab exporterat huvuddelen av lastbilskranarna, nu riktar företaget in sig även på Sverige och ute i fabriken finns ett exempel på en kran byggd för svenska behov – till skillnad från kranar som går söderut är den till exempel försett med våg, den har också fått en hytt.

– I Mellaneuropa är det inte så vanligt, de har öppna förarplatser, kommenterar Jonas Järnö.

Cranabs lastbilskransutbud består i dag av tre Z-kranar och en L-kran. Tanken är dock att bredda programmet.

– Etapp ett var att ta fram kranar i tolvtonmetersklassen men det finns behov av både större och mindre kranar, konstaterar Jonas Järnö.

Läs också: Vindelnbolaget växlar upp i Danmark

Under de två år som gått sedan produktion av lastbilskranar återupptogs har de flesta har varit Z-kranar, majoriteten har gått på export och kunderna har främst återfunnits inom skogsindustrin.

Tanken är att Cranab till del ska utnyttja Fassis världsomspännande återförsäljarnät – ett veritabelt smörgåsbord för den västerbottniska krantillverkaren konstaterar Jonas Järnö som ser stora möjligheter framöver.

Lastbilskransdelen har störst potential att expandera, vi har nästan kommit så långt vi kan komma på skogssidan där vi redan har en stor del av marknaden. Då är lastbilssegmentet enklare, där kan vi öka försäljningen.

Fotnot: I november köpte Fassi Hans Eliassons andel i Cranab Group, det italienska företaget är därmed hundraprocentig ägare till företagetsgruppen där förutom Cranab även Vimek och Bracke Forest  ingår, läs mer om det här.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: Cranab | Reportage


Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Tredje generationen Olsson tar vid

Investeringen på fem miljoner kronor var nödvändig

"Att uppgradera sig hela tiden är ett måste för att kunna vara med på marknaden".

Verktygsboden säljer mer över nätet än i fysisk butik

Elbilars räckvidd kan ökas med nya lättviktslösningar

Det här kan innebära det riktiga genombrottet för elbilar.

Hiab förbättrar kranarna i nytt labb

Tooltec rekordinvesterar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Gårö Plåtprodukter fortsätter expansionen

Avvecklar produktion i Ludvika

Verksamheten med 51 medarbetare har gått med förlust i flera år.

Brexit kan ha stora konsekvenser för fordons- och leverantörsindustrin

Just nu genomför Kommerskollegium en analys på området.

Åkerströms Björbo tar ny order

Nystartad verkstad investerar

Köper in en 5-axlig CNC-maskin från DMG MORI.

Lena Olving lämnar Mycronic

Starkt kvartal för Absolent Group

Oerlikon Balzers köper finska Diarc Technology

Göhlins Verktyg & Maskin satsar på e-handel

Tanken är att sprida Gnosjöandan och företagets cirka 250 000 produkter nationellt.

Konkurs för legotillverkaren

Företaget på bruksorten hade nio medarbetare.

Teknikhandlaren köper pumpföretaget

Specialfordon spolar rent i Stockholm

En jättelik våtdammsugare och skräddarsydda teknikbilar med busshytt och robotarm är grunden när Svevia tvättar tunnlar.

Nordramp utanför Skellefteå växer

Ska tillverka batterier av plast eller papper

Avvecklar produktion i Storfors

Scania Oskarshamn ger 250 inhyrda fast jobb

Arbetsuppgifter blir logistik och montering av den nya hyttmodellen.

Tooltec växer med hjälp av akademiker

Legotillverkare tar storaffär

Allgon växer kraftigt

Grönt ljus för 74 ton gynnar stålindustrin

Från förlust till vinst

Legotillverkare investerar

ABB ser en positiv makroekonomi i Europa och USA

Sandvik satsar inom metallpulver

SVMF och MTAS går ihop

Plåt & Spiralteknik i Torsås investerar

Låter dig krocka mjukt i fabriken

Impact Coatings kund skjuter upp leverans

Bättre efterfrågan för legotillverkaren

1

Stålföretaget gör svensk rekordinvestering

Se alla Företagens egna nyheter

Metsä Board Husum introducerar onlinesystemet Intellinova Parallel EN i massafabriken

Och plötsligt är det vår – Säkra din plats på årets Prodsummit redan nu

Saltängen fortsätter

Interal utökar personalstyrkan med ny tekniker!

Testa MK12 märkningsmaskin och få snabbare resultat!

Världens första digitala och trådlösa bladmått

Nyhet till möbler och stolar

ebm-papst breddar och vidareutvecklar framgångsrikt fläktväggskoncept

Atlas Copco filter - hög kvalitet och låg pris

Vi fortsätter att investera i vår verkstad!

API PRO Underhållssystem – certifierad partner för SAP-integrationer

WILLBRANDT Gummiteknik utställer på Underhåll

Upptäck ebm-papst i applikationer - Kondensorer och kylmedelkylare

Automatiska färganläggningar från Hansen-Icoma

Monteringsteknik från TITGEMEYER

Avancerad presshärdning ger rätt kvalitet på slutprodukterna

AxFlow AB utökar sitt sortiment med pumpar från Johnson Pump

Asbestanalyser för privatpersoner

Linjära roterande servomotorer

API – AXXOS visar komplett stöd för effektivisering och driftsäkerhet på Underhåll 2018

Carlstad Machinetools ställer ut på Elmia 2018 - med representanter från vå...

Grannar till snabbmatsrestauranger slipper oönskad matdoft med ny reningste...

Återkommande

Vad vet du om Metallformsprutning MIM?

Carlstad Machinetools introducerar SRS – Smart Router System!

Tipsa en kollega

0.276