Lastbilskranar på banan igen

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Cranab har återupptagit produktionen av lastbilskranar efter nästan 15 års uppehåll.

Vindeln. Under 1990-talet ingick lastbilskranar i krantillverkaren Cranabs utbud men produktionen lades ned 2001 eftersom det redan fanns flera lastbilskranstillverkare i dåvarande ägarkoncernen Partek.

2013 ändrades förutsättningarna när Cranab fick nya ägare i Fassi, i november 2017 köpte Fassi dessutom Hans Eliassons andel i Cranab Group, det italienska företaget är därmed hundraprocentig ägare till gruppen där även Vimek och Bracke Forest  ingår.

Läs också: Maskintillverkaren lägger om montering efter stororder

Fassi är en av världens största tillverkare av styckegodskranar.

– Det är långsamma kranar som kan lyfta riktigt tungt, långt och högt, kranar som skiljer sig väldigt mycket från skogsmaskinkranar, konstaterar Jonas Järnö, Cranabs produktchef för lastbilskranar.

Cranabs snabbfotade kranar kompletterar Fassis utbud, den italienska tillverkaren ville dock kunna erbjuda kranar även för timmerhantering och recycling, Vindelnföretaget såg därför chansen att återuppta tillverkningen.

– Vi började med 12-tonsklassen, det är det vi ser som volymkranarna, säger Jonas Järnö.

Den första lastbilskranen levererades 2015 och först ut blev Z-kranar: kranar som kan placeras längst bak eller närmast hytten på en lastbil och som fälls ihop i formen av ett Z.

– Fördelen är att den alltid upptar samma volym, det är en utrymmeseffektiv kran om man till exempel vill lasta högre eller få plats med en container på flaket, något som blivit allt mer aktuellt i takt med att man får framföra tyngre fordon på vägarna, säger Jonas Järnö.

Läs också: Vindelnbolaget växlar upp i Danmark

Cranabs Z-kran finns nu i tre längder: 2015 kom 10,5-metersvarianten, året därpå lanserades 9,3-meterskranen och 2017 var det dags för en 8,3-meterskran.

2016 följdes Z-kranen av en L-kran, en traditionell timmerkran som dock försetts med en momentlänk, något man annars ser mest på Z-kranar.

– Z-kranarna har momentlänk eftersom det krävs för geometrin i parkeringsläget, för att kunna parkera och veckla ut den. Vi har tagit länken till L-kranen också, säger Jonas Järnö.

Tack vare momentlänken ska L-kranen vara jämnstark genom hela rörelseområdet och inte ”fastna” om den lyfter riktigt tungt.

Det är ganska unikt att sätta en extra länk på lyftcylindern på en L-kran, vi har gjort det för att göra kranen stark även i de ”svaga” lägena, förklarar Jonas Järnö.

Cranabs L-kran tillverkas i ett tiometersutförande, en räckvidd man anser vara volymkranen i L-segmentet.

De lastbilsmonterande kranarna finns i två applikationer: skog och recycling.

– Det är ju i grunden samma kran, men säkerhetskraven är större på recyclingkranarna som ofta arbetar i närheten av människor, säger Jonas Järnö.

Läs också: Klart med ny VD i Cranab

Ett exempel är att armen aldrig får falla ner om en slang i en cylinder går sönder och Cranabs lösning är pilotstyrda ventiler – ger föraren inte aktivt tryck stannar kranen.

Recyclingkranarna kan inte heller belastas fullt ut ut förrän stödbensbalkarna körts ut och stödbenscylindrarna fällts ned.

Om det inte är check på det går kranen med kraftigt reducerad kraft, säger Jonas Järnö.

De svenska kranåkarna har inledningsvis fått vänta lite på att bekanta sig med de nya kranarna, dels för att de första varianterna var anpassad för marknaden i Mellaneuropa, dels för att de svenska kunderna har andra behov, till exempel när det gäller ventiler.

De mellaneuropeiska kunderna behöver oftast ett tvåkretssystem med två pumpar, de svenska har ett mer varierat bestånd, konstaterar Jonas Järnö.

I Sverige finns både tvåkretssystem, enkretssystem och LS-system (load sensitive), lastbilarna är utrustade på olika sätt och det ställer krav på oss som kranleverantörer, vi måste anpassa grundkranen till de olika styrsystemen.

Läs också: Tidigare vd lämnar Cranab

En annan skillnad är att mellaneuropeiska åkare ofta vill ha sin kran fast monterad medan de svenska vill kunna ställa av den för att kunna lasta mer.

Vi har ofta långa transportsträckor och då vill man inte dra med sig kranen, kommenterar Jonas Järnö.

Hittills har Cranab exporterat huvuddelen av lastbilskranarna, nu riktar företaget in sig även på Sverige och ute i fabriken finns ett exempel på en kran byggd för svenska behov – till skillnad från kranar som går söderut är den till exempel försett med våg, den har också fått en hytt.

– I Mellaneuropa är det inte så vanligt, de har öppna förarplatser, kommenterar Jonas Järnö.

Cranabs lastbilskransutbud består i dag av tre Z-kranar och en L-kran. Tanken är dock att bredda programmet.

– Etapp ett var att ta fram kranar i tolvtonmetersklassen men det finns behov av både större och mindre kranar, konstaterar Jonas Järnö.

Under de två år som gått sedan produktion av lastbilskranar återupptogs har de flesta har varit Z-kranar, majoriteten har gått på export och kunderna har främst återfunnits inom skogsindustrin.

Tanken är att Cranab till del ska utnyttja Fassis världsomspännande återförsäljarnät – ett veritabelt smörgåsbord för den västerbottniska krantillverkaren konstaterar Jonas Järnö som ser stora möjligheter framöver.

Läs också: Cranab varslar

Lastbilskransdelen har störst potential att expandera, vi har nästan kommit så långt vi kan komma på skogssidan där vi redan har en stor del av marknaden. Då är lastbilssegmentet enklare, där kan vi öka försäljningen.

Fotnot: I november köpte Fassi Hans Eliassons andel i Cranab Group, det italienska företaget är därmed hundraprocentig ägare till företagetsgruppen där förutom Cranab även Vimek och Bracke Forest  ingår, läs mer om det här.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: Cranab | Reportage


Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Veckans konkurser – vecka 33

Företaget inom maskinsäkerhet expanderar kraftigt

De ökar lagret av maskiner rejält

Verkstaden i konkurs räddas

De förvärvar Baker Instrument från SKF

Testbädd för elektromobilitet till Nykvarn

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

De håller en workshop med tema jämställdhet

FKG, MITC och Region Sörmland är arrangörer. Datumet som gäller är den 29 augusti.

Solectro visar maskiner i Lund

Lommaföretaget ställer ut vid Euro Expo-industrimässan den 12-13 september.

Nu invigs teknikcentret

Epic, Innovation & Technology Center, står nu färdigt i Växjö.

Abus Kransystem vidareutvecklar sina lättraverssystem

Företaget fortsätter att förnya sin produktportfölj.

Företaget som förändrar påbyggnadsindustrin

De inviger test- och demoanläggningen

De förbättrar lamellrondellens livslängd

Norton visar en helt ny produkt med extra långa lameller.

Bakslag för Gränges i Nordamerika

De tar en affär på en robotcell

"Vi ser en mycket god efterfrågan. Nordisk industri investerar stort i automation."

Science Village blir verklighet

Regeringen ger klartecken för bygget.

Lättare ladda elbilar i norr

700 laddplatser för elbilar ska etableras på lättillgängliga platser mellan Gävle och Luleå under de närmaste tre åren.

Absolent ställer ut på AMB-mässan i Stuttgart

Lidköpingsföretaget är med för andra gången. Mässan hålls i år mellan den 18-22 september.

Koncernen verksam inom teknikhandel får ny Sverige-chef

Förbättrad säkerhetsfunktion på högtryckskopplingar

Finansminister Magdalena Andersson besökte Gnosjö

Självkörande Mercedeslastbil till Elmia

Daimlers innovationslab tar med sig sin Arocs för att visa och diskutera självkörande fordon med svenska företag.

Tunnplåtsföretaget fördubblar lokalytan

"Vi har valt att satsa. Bland annat investerar vi i en ny pulverlack. Fler saker är planerade, någon flerop till och en robotiserad kantpress."

De växlar upp produktionen av perflourelaster

Plastföretaget Ecorub erhåller investeringsstöd

Axalta Coating Systems byter vd

Här är stegmotorstyrningen från Nanotec

Ännu en storaffär på gång?

Flexqubes orderingång ökar med 200 procent

Här är Parkers nya cylinder

Erteco i samarbete med Trifilon

Semcon fördubblar resultatet

KTH inhandlar en trådgnist från Sodick

Här är grunden för industrins digitalisering

Ny vidvinkelreflektor från Hexagon

Det här systemet avläser data från isolerade maskiner

Se alla Företagens egna nyheter

Är där skillnad på kvaliteten i magnetfolier?

SSI Schäfer 40 år

Ändringarna i standarden SS-EN 1090-2:2018

RS Components presenterar branschens första IP54-klassade IIoT-utvecklingssats från HARTING

Intelligent drivenhet med bussgränssnitt

Ytbeläggningar för ökad produktivitet!

Gångjärn, Lås & grepp, Gummi- och PUR-produkter och myckat mere från TITGEMEYER

2 och 3-komponents lackanläggning

Vindkraftsindustrin - WILLBRANDT Gummiteknik

Mirit Glas erbjudar kemiskt härdat glas som gorillaglas

Öka din kunskap om asbest – utbildning 27/9

Träffa AxFlow på Euro Expo Umeå 29-30 Augusti 2018

3nine oljedimavskiljare på AMB 2018

RS Components presenterar en ny serie med värmekameror för underhåll från Fluke

Seminarium om korrosionsprovning

Prestigefyllt pris designat och framställt av Swerea SWECAST

Minskat spill till glädje för miljön

Atlas Copco upprepar succén med roadshowen Smart Connected Assembly

5 myter om UV-ljus

Världens bästa automationslösningar

RS Components avtal med Zerynth förstärker partnerskapet och utökar DesignS...

Härdat glas är en stark lösning - Kontakt Mirit Glas

Tryckande gasfjädrar och tillbehör från Titgemeyer

Sprutpistoler från Hansen-Icoma

Chockdämpare från WILLBRANDT Gummiteknik

Tipsa en kollega

0.157