23948sdkhjf

Här är framtidens lättmetall

| Av Joakim Johansson | Tipsa redaktionen

Magnesium väger bara 70 procent så mycket som aluminium.

Lättmetallen magnesium har en god potential. Men det återstår en del jobb för att den ska kunna användas på bredare front.

Hoda Dini är expert inom området på Tekniska Högskolan vid Jönköping University.

Bakgrunden är att kraven ökar på minskade utsläpp av koldioxid från bilar och flygplan. Det innebär en potential för magnesium som en gjuten komponent. Metallen har en vikt på bara 70 procent av vikten hos aluminium.

– Magnesium är en mycket attraktiv metall för vissa industrier men kunskapen om den och olika magnesiumlegeringar är fortfarande begränsad. Industrin behöver veta vilka tillverkningsmetoder de ska använda för att få vissa egenskaper hos materialet, och forskningen på det området är ännu i sin linda, säger Hoda Dini enligt ett pressmeddelande.

Läs också: Testar nya industriprodukter i skarp miljö

Hennes doktorsavhandlings inriktning är magnesiumlegeringen som går under namnet AZ91D. Den består av magnesium, aluminium och zink.

Det är en av de mest använda legeringarna på området. Den lämpar sig väl för pressgjutning som är en tillverkningsmetod som innebär att det är möjligt att tillverka komplexa strukturer på ett enklare sätt.

Läs också: Forskar kring hållbar gjutproduktion

I sin forskning har Hoda Dini samarbetat med Husqvarna som tillverkar motordrivna redskap för trädgårdsskötsel och skogsbruk. Många av dessa produkter är handhållna och består av komponenter av lättmetall så att redskapen blir betydligt lättare än med vanligt stål.


Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De levererar sitt största sfäriska kullager någonsin

Schaeffler har producerat det största sfäriska släta lagret i företagets historia hittills.

Gruvföretaget provborrar trots protester

Håkan Magnusson ny vd för Celsa Steel Service

Handlare har inte koll på Volvos nya bytesintervall

Volvo Cars information om kortade kamremsbytesintervall når inte ut till fria verkstäder och inte ens till Volvo-auktoriserade handlare. Många bilköpare riskerar därför att få en otrevlig överraskning när det är dags för första servicen.

Proplate storsatsar i USA och öppnar bolag i Chicago

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Weland investerar i högeffektiv svetsrobotanläggning

Verkstadschefen blir vd

Generationsskifte hos Netrail.

Veckans konkurser – vecka 33

En revolution för gjutjärnssvarvning

Sasha Selipanov blir ny designchef på Koenigsegg

Koenigsegg Automotive har utsett Alexander (Sasha) Selipanov till ny designchef. Han har en bakgrund från Volkswagen, Lamborghini, Bugatti och Genesis.

Quaker Chemical och Houghton International har gått ihop

Drivremmar problembarn för Volvo

Volvos problem med motorer som riskerar haverera på grund av rembrott har visat sig vara omfattande, och Volvo har fortfarande inte vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för bilägarna.

Veckans mest lästa!

Elajo Invest säljer dotterbolag

"Digitaliseringen har kommit till de medelstora företagen"

Volvo chocksänker bytesintervall för remmar

När Volvo lanserade sin nya fyrcylindriga dieselmotor i VEA-familjen hade den en av marknadens längsta bytesintervall för kamremmen. Nu har Volvo gått ut med nya instruktioner där man nära på halverat bytesintervallet.

De digitaliserar beslutsstödet

Den norska godstransportören CargoNet har gått över till digital övervakning av tågvagnarnas hjul. De är mycket nöjda.

Tuffa tider för det svenska stålbolaget

Dormer Pramet på EMO 2019

Miste ett finger i arbetsolycka

Genombrott i Brasilien för Agab

AI-projekt stärker Boliden

Stark gruvnäring gynnar Epiroc

18 juni kunde Epiroc fira sin första födelsedag som börsnoterat företag. Och starten har varit lyckad. Bra fart globalt inom gruvnäringen är en väsentlig anledning till att såväl intäkter som rörelseresultat ökat under årets andra kvartal jämfört med samma period förra året.

Weland närmar sig Bito Lagersystem

”Våra bolag jobbar likvärdigt och med samma kategorier av kunder.”

Här är gruvbolagets nye vd

Laserrök – ett mycket hälsofarligt ämne

Veckans mest lästa!

Åkerstedts väljer H&D Wireless IoT-sensor

Lindahl till Infranord

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Sandvik Coromant förbättrar spårfräsningen

Scania lyfter med lastbilar

Svenska skruvar till Cern

Örebro tar upp kampen om elväg

SSAB minskar antalet visstidsanställda

Se alla Företagens egna nyheter

2 och 3-komponents lackanläggning

Mirit Glas tilbydar afirglas, som är nästan lika hårt som diamant

Chockdämpare från WILLBRANDT Gummiteknik

Vår fästteknik till dina konstruktioner

Optisk mätning - Multisensor - Laser - 3D

ebm-papst visar energieffektiva lösningar för fastighetsventilation på Fastighetsmässan i Göteborg

Söker du efter rätt mätmetod för olika material?

Solectro AB håller öppet hus hos den 11-12 September

KIPP presenterar stödelement, positioneringselement och fästelement

Träffa oss på EURO EXPO i Värnamo

Aluminiumproduktion är ett hett ämne

EuroExpo industrimässa i Värnamo

EC-lågenergifläktar på ExpoVent i Karlskrona, Malmö och Helsingborg

Automation från AP&T tar kunderna in i framtiden

Optisk emissionsspektrometer för kemiska analyser av metaller

Spåra, identifiera, blippa - klart!

Solectro AB håller öppet hus hos den 11-12 September

Hur revolutionerar IO-Link den totala utrustningens effektivitet?

Vi säkerställer och tryggar er investering

Rullformade kvalitetsprofiler för fordonsindustrin

Snabba svar om snabblim

Region Östergötland säkrar vård för en digital framtid

Värmerutor från Mirit Glas

Sprutpistoler från Hansen-Icoma till lackering

Svängningsdämpare från WILLBRANDT Gummiteknik

Tipsa en kollega

0.167