23948sdkhjf

Kompetensutveckling av kunden – alltid i fokus hos Stenbergs

Att löpande utbilda kunderna är ett viktigt komplement till företaget Stenbergs erbjudande av maskiner och automation till svensk industri.

– Men tanke på den snabba teknikutvecklingen så är det avgörande att våra kunder kan hantera och förstå de många möjligheter som produkterna de beställer av oss för med sig, berättar Martin Thörn som är produktionsteknisk chef på Stenbergs.
Stenbergs förser marknaden med svarvar och fleroperationsmaskiner med den senaste tekniken från ledande leverantörer. Utbudet är mycket brett och innehåller alltifrån 2-axliga svarvar till avancerade och ”multitasking” maskiner. Vid genomförd affär ingår det därefter alltid en grundläggande programmeringsutbildning för respektive maskin.
– Vanligtvis handlar det om en veckas utbildning för två av kundens medarbetare. Efter genomförd installation så åker man sedan ut till kunden för att tillsammans med dem utbilda på maskinen på plats.
– Ju mer extrautrustning som kunden sedan väljer att komplettera med, desto fler saker behöver vi förstås utbilda våra kunder på, säger Martin Thörn.

Hög expertis inom automation
Hälften av alla de maskiner som företaget säljer har någon form av automation. Det kan vara från enklare portalrobotar till fullautomatiserade robotceller som är fullt integrerade i kundens planeringssystem.
– Våra medarbetare har hög kompetens och ett kreativt förhållningssätt. Vi har även många bra samarbetspartners där vi tillsammans tar fram den bästa produktionslösningen för kunden. Vi är gillar att tänka utanför boxen och att ta fram nya innovativa lösningar.

Den snabba teknikutvecklingen världen över ger stora effekter på industrin. Numera får Stenbergs även in många förfrågningar gällande utbildning på kundernas äldre utrustning.
– För att vi ska kunna behålla vår position och spjutkompetens i branschen är det helt avgörande att vi inte bara fokuserar på nyförsäljning. Det är minst lika viktigt att vi även bidrar till en hög nyttjandegrad och kompetensnivå på kundernas existerande maskinpark.

Även effektivitetsutbildning
Snart lanserar Stenbergs även en effektivitetsutbildning i syfte att ta öka produktiviteten utan att tulla på noggrannhet. Programmera maskinerna på ett smart sätt helt enkelt.
– Jag är helt övertygad om att våra nöjdaste kunder är de som också har störst kompetens och högst lönsamhet på samtliga sina maskiner. En välutbildad kund är en nöjd kund, avslutar Martin Thörn.

Fakta om Stenbergs:
Stenbergs representerar flera världsledande leverantörer inom skärande bearbetning. Genom detta kan de säkerställa hög kvalitet och senaste teknik. Stenbergs är dessutom en kvalificerad partner för utbildning, service och underhåll.
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.063