23948sdkhjf

8 miljarder i böter för Scania

EU-kommissionen ger Scania miljardböter efter medverkan i lastbilskartell. Scania anser sig fortfarande oskyldiga.
Europeiska kommissionen har kommit fram till ett beslut för Scania, som man anser brutit mot EU:s antitrustregler genom att under 14 års tid samarbeta med fem andra tillverkare om bland annat prissättning. Bötessumman uppgår till cirka 880 miljoner euro, motsvarande drygt 8,4 miljarder kronor.

Beslutet kommer efter att kommissionen i juli förra året fattade ett förlikningsbeslut, där lastbilstillverkarna MAN, DAF, Daimler, Iveco och Volvo/Renault antog beslutet. Eftersom Scania anser sig oskyldiga antog man inte förlikningen, något som ledde till att kommissionen fortsatte sin undersökning mot tillverkaren.

Samarbetade inte
Kommissionen uppger också att Scania valt att inte samarbeta i undersökningen, vilket gör att lastbilstillverkaren inte får någon "rabatt" gällande bötesbeloppet. Scanias systerbolag MAN deltog också i kartellen, men eftersom man avslöjade affären för kommissionen slapp man böter. Övriga bolag fick böter på mellan 670 miljoner och 1 miljard euro.

– Dagens beslut markerar slutet på vår undersökning av en mycket långvarig kartell. Denna kartell påverkade ett avsevärt antal transportföretag i Europa, eftersom Scania och övriga lastbilsföretag i kartellen tillverkar fler än 9 av 10 medelstora och tunga lastbilar som säljs i Europa, säger Margrethe Vestager, kommissionär med ansvar för konkurrens, i ett pressmeddelande från kommissionen.

Kartellens tre områden
I sin undersökning har kommissionen kommit fram till att Scania medverkat i kartellen för att samordna priser på grossistnivå för medelstora och tunga lastbilar; samarbeta kring tidsbestämningen av övergångarna som skett hela vägen från Euro III till och med Euro VI-motorer, samt att man ska ha lagt över kostnaderna för övergången till de nya utsläppsteknikerna på kunderna.

Man ser att detta skett mellan 1997 till 2011, vilket var året då kommissionen genomförde oanmälda inspektioner av företagen. Under denna tid uppger kommissionen att tillverkarna bland annat hållit möten på ledningsnivå och organiserat elektroniskt utbyte av information genom sina tyska verksamheter.

"Vi är oskyldiga"
Till TT säger Scania att man fortfarande ser sig som oskyldiga till det som kommissionen nu bötfäller dem för.

– Vi anser att vi är oskyldiga. Vi har inte träffat några överenskommelser med övriga tillverkare när det gäller prissättning och vi har inte heller försenat introduktionen av nya motorer som uppfyller EU:s lagkrav om avgasutsläpp, säger Karin Hallstan, PR-chef för Scania, till TT och tillägger att man planerar att överklaga beslutet.

De personer och företag som anser sig ha utsatts för det kommissionen kallar "konkurrensbegränsande beteende" kan begära skadestånd i det EU-land man är verksam genom att anmäla ärendet till nationell domstol. Enligt EU-förordningen gäller då kommissionens beslut som bevis i nationella domstolar och skadestånd kan erläggas, utan hänsyn till kommissionens böter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078