23948sdkhjf

Vestas skickar personalen till framtiden

För att kunna hålla sig på framkant med utveklingen måste man veta hur världen kommer att se ut i framtiden.
Därför skickar Vestas några av sina skarpaste hjärnor på en framtidsmission.

Om femton år kommer världen och Vestas att fungera under helt andra villkor. Världsekonomin, marknaden, energisektorn, nät och lagring av energi är parametrar som kommer att ändra sig.

Vestas skickade några av sina skarpaste medarbetare på ”Mission 2025” för att se hur världen och Vestas produktion kommer att se ut om femton år.

Under vägledning av någa av väldens ledande framtidsforskare, vetenskapsmän och tänkare har Vestas tidsresenärer tagit fram några scenarier som visar hur Vestas kommer att behöva anpassa sig till framtidens energisektor.

Mikroskopiska mojänger som producerar energi av luftflödet. Eller vindkraftverk i kombination med andra energikällor på flytande "energi-atoller”. Detta är bara två potentiella framtidsvisioner för hur vindkraften kan utvecklas under de kommande åren enligt Vestas tidsresenärer.

Lägger kursen
"Ledstjärnor och milstolpar är avgörande för en framgångsrik affärsverksamhet. Även om vissa idéer från Mission2025 inte skulle bli till verklighet i sin tänkta form har de redan lagt frön till nya innovationer”, säger René Balle, vice VD för Global Technology Innovation.

"Vi ser över vår nuvarande FoU-roadmap och anpassar den till de nya kraven. Dessutom startar vi ett inkubatorprogramm för att utveckla genomförbarhetsstudier om vissa av de tekniska lösningar som förslagits. Resan in i framtiden och insikten om kommande produkter hjälper oss utan tvekan att skapa en stark framåtblickande kurs för vår FoU."

Evenemanget var ett viktigt första steg för Vestas att förbli konkurrenskraftiga på lång sikt, förklarar en av tidsresenärerna, Thomas Hjort från Vestas Technology R & D.

"Jag tycker det är ett bra initiativ som visar Vestas vilja att vara ett innovativt företag. Evenemanget gav oss möjlighet att börja bygga ett nätverk, inte bara inom teknisk forskning och utveckling, men inom hela företaget så att vi kan få olika vinklar på innovation. "

Innovation skapar kundvärde
Mission2025 resulterade i sammanlagt fyra scenarier, från centrala kraftverk till lokala, mindre system och från en lösning som endast baser sig på vind till energisystem som baserar sig på flera energikällor.

Men varför tittar vi på lösningar som skiljer sig så mycket från Vestas nuvarande teknik?

"Innovation går till dels ut på att utveckla och optimera de produkter vi redan säljer till kunderna. Men vi måste även titta på innovation som kan ändra spelreglerna - helt nya produkter som ska säljas till helt nya kunder, säger specialist Dag Hinrichs från Group Marketing & Customer Insight, en annan Mission2025 tidsresenär.



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.11