23948sdkhjf

Lesjöfors koncernchef, nöjd med året som gick

Trots att försäljningen gick ner är Lesjöfors koncernchef nöjd med året som gick, företaget har under året ökat sina marknadsandelar.
Lesjöfors tillverkar fjädrar, tråd- och banddetaljer och produktbredden omfattar både kundanpassade och standardiserade produkter. Företagets sortiment återfinns inom allt från hushållsprodukter till högteknologiska applikationer.

Stark affärsmodell
Lesjöfors koncernchef Kjell-Arne Lindbäck är nöjd med året, trots lågkonjunkturen och säger i ett pressmeddelande:

- Lesjöfors klarade krisåret 2009 med bravur tack vare den väl balanserade produkt- och marknadsspridningen kombinerat med ökade försäljningsansträngningar och kostnadsbesparingar. Lesjöfors har verksamheter som växer även i konjunkturnedgångar vilket är en mycket stor styrka för företaget.

Bättre siffror än industrin i stort
Lesjöfors försäljning blev cirka 1 Mdr SEK vilket innebär en minskning jämfört med föregående år på cirka 9 procent. Detta ska dock ställas i relation till en nedgång på cirka 30 procent för industrin i allmänhet, skriver Lesjöfors i pressmeddelandet.

- Finansiellt står Lesjöforsgruppen mycket starkt, vilket gör att våra kunder kan känna stor tillförsikt med Lesjöfors som en stabil och långsiktig leverantör. Även om investeringsnivån varit något lägre än tidigare år, fortsätter vi på den inslagna vägen; att se till att våra företag hela tiden investerar i den bästa tekniken, säger Kjell-Arne Lindbäck.

En stabilare ekonomi ger nya möjligheter
Lesjöfors bedömning är att ekonomin i allmänhet stabiliseras och börjar växa under 2010.
Bolaget ser med tillförsikt fram emot 2010 och kommande år. Lesjöfors ska satsa ytterligare för att växa med befintliga och nya kunder.

Lesjöfors koncernchef Kjell-Arne Lindbäck

Lesjöfors koncernchef Kjell-Arne Lindbäck

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.08