23948sdkhjf

Färgstark företagare i konservativ svetsbransch

Det finns idag företag i branschen som inte har e-post eller hemsida men ändå har en fungerande verksamhet.
I en husbil på en parkeringsplats i Linköping sitter entreprenörsdrivsbloggens Tomas Tränkner och pratar med Björn Lindhe, som äger och driver företaget Svetsansvarig i Sverige (svetsansvarig.se). Han är 39 år och specialist inom svets och rådgivning inom svets.

De jobbar även med utbildningar och inspektionsuppdrag inom stålbyggnation.

Svetsbranschen är inte lik många andra branscher. Det finns idag svetsande företag som inte har en e-postadress eller hemsida, men de har en verksamhet som fungerar med kunder och lönsamhet.

Björn Lindhe tycker det är otroligt hur restriktiva vissa företag är mot nymodigheter, och trots det har kunder som ger dem jobb. De jobbar fortfarande med den traditionella faxen.

Hans företag har en mobilanpassad hemsida och finns på Facebook och Linkedin. De gör även traditionella postutskick för att nå de kunder som inte går att nå på något annat sätt.

Björn Lindhe är tredje generationen inom stål och svets på sin pappas sida och fjärde generationen på sin mammas sida. Huvudkontoret finns i Hjortsberga utanför Alvesta i Småland. Björns farfar startade en bysmedja 1934 som sålde radioapparter och cyklar.

Företaget, som startades 2011, består idag av sex anställda och några underkonsulter som anlitas vid utbildningar och stora inspektionsuppdrag. Tidigare var en stor del av uppdragen i Norge, men på grund av oljekrisen har verksamheten dragits ned.

Har du planer på att anställa fler personer och växa verksamheten ytterligare?

– Just nu håller vi på att introducera ett nytt varumärke, som heter Svetsakademin. Möjligen blir det tal om nyanställningar efter sommaren men i nuläget ser vi inget behov av det, uppger Björn Lindhe för Metal Supply.

Det gäller att nå kunderna fort. De kan vara i Stockholm, Göteborg och Norge. Affärsidén bygger på att vara nära kunderna över hela Sverige, ibland även i Polen, Skottland, Saudiarabien och Kina.

Det har varit svårt att hitta svetskunnigt folk i Sverige, att hitta någon som gillar att resa och utmaningen att inte alltid veta vart man ska. Du kanske får halva informationen när du åker och andra halvan får du på plats.

Mässdeltagande ger en del uppdrag. Facebook ger överraskande mycket uppdrag och via hemsidan kommer det in uppdrag. Det finns ingen enskild aktivitet som ger kunder, säger Björn Lindhe.

Hela avsnittet går att lyssna på här:

http://entreprenorsdriv.libsyn.com/105-m...
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078