En ny kompakt MPV-modell, C3 Picasso, lanseras under våren och ett projekt som ska göra bilmärket ännu mer dynamiskt sjösätts inom kort.
På en marknad som fallit kraftigt i västra Europa (-8,8 %), fortsätter Citroëns marknadsandel att vara stabil på 6,5%, med en ökning på 0,3 procent det sista kvartalet.
Tack vare
C4 Picassobehåller Citroën sin ledande position i segmentet för kompakta MPV-bilar.
Sedanversionen av nya C5 lanserades i april och i juni kom Tourerversionen, som redan rönt stora framgångar och överträffar sina mål i Europa. På miljö- och ekonomiområdet är Citroën C1 ledande och har ökat sin marknadsandel med 0,3 procent i segmentet.
Framgångsrika produkterFör första året, efter en framgångsrik försäljning av "panoramabilen"
(5 platser), har den här familjen (C4 Picasso med 5 och 7 platser) övertagit ledarpositionen i segmentet för kompakta MPV-bilar i västra Europa, med nära 188 000 sålda bilar.
Nya C5, vars Sedanversion lanserades i april och Tourerversionen i juni, överträffar sina försäljningsmål i hela världen. Framgångarna har varit anmärkningsvärda i Italien, Tyskland och Storbritannien, men även i Belgien och Nederländerna. I Frankrike är C5 nummer 1 i sitt segment sedan september månad och har sålts i 25 000 exemplar.
- Med
nya Berlingosom lanserades i maj, och med Nemo som lanserades i februari, förfogar Citroën över ett transportbilsprogram som omfattar fem fordon. Nästan 1 Citroënbil av 5 som säljs i världen är en lätt transportbil.
2009 - CITROËN STÅR STARKT INFÖR KRISENCitroën har starka kort att spela ut under 2009: en ny kompakt MPV och ett projekt som ska göra bilmärket ännu mer dynamiskt.
C3 Picasso - antikrisbilenStor inuti och liten utanpå. C3 Picasso är den senaste i raden av Citroëns MPV-modeller. Den kombinerar miljövänlighet och låg bränsleförbrukning med en nyskapande stil, som ger bilen en både sympatisk och kaxig personlighet. Utsläppsvärdena av CO2 ligger på bästa nivå bland konkurrenterna i segmentet. C3 Picasso börjar säljas under det första kvartalet 2009 i Europa.
Citroën förnyar sigDen 6 februari 2009 presenterar Citroën förnyelser som sker inom märket.
Källa:
Citroën Sverige AB