23948sdkhjf

Premiär för Land Rovers bränslesnålaste bil någonsin

På Mondial de l'Automobile i Paris som öppnar för pressen idag premiärvisar Land Rover första produktionsbilen i det investeringsprogram på 8,5 miljarder som satsats på miljöteknik de närmaste åren.
Land Rover Bilsalongen i Paris - premiär för Land Rovers bränslesnålaste bil någonsin:
FREELANDER TD4_e START/STOPP MINSKAR FÖRBRUKNINGEN MED 20%

På Mondial de l'Automobile i Paris som öppnar för pressen idag premiärvisar Land Rover första produktionsbilen i det investeringsprogram på 8,5 miljarder som satsats på miljöteknik de närmaste åren.

Freelander TD4_e är den hittills bränslesnålaste bilen från Land Rover och den introduceras i Sverige under våren som standard utan pristillägg. Med Stopp/Start system minskar bränsleförbrukningen med upp mot 20% ner till 0.68 l/mil i blandad körning och CO2-utsläppen med minst 8% . Detta i en bil med konstant 4-hjulsdrift.

Från mitten av 2009 kommer Stopp/Start att vara standard i alla Freelander diesel.

Freelander 2 TD4_e med dieselmotor och manuell växellåda är den första modellen som får det Stopp/Start-system som ingår i Land Rovers program för miljöomtanke och som kallas "e_TERRAIN TECHNOLOGIES".

Stopp/Start-systemet
Land Rovers nya Stopp/Start-system kan sänka bränsleförbrukningen drastiskt vid stadskörning. Vid varje stopp stängs motorn av automatiskt (i stället för att den står och går på tomgång) när föraren lägger växeln i neutralläge och släpper upp kopplingspedalen. Det blir alltså inga avgaser alls när bilen står stilla. Motorn startar automatiskt när föraren trampar på kopplingspedalen för att lägga i en växel. Systemet aktiveras varje gång tändningen slås på.

Tack vare de lättrullande specialdäcken och med hjälp av den nya växlingsindikatorn i panelen kan en förare som är inställd på ekokörning sannolikt sänka bränsleförbrukningen mer än ovanstående siffror visar. CO2-utsläppen minskar med minst 8% från 194g/km till 179 g/km i en bil som är konstant 4-hjulsdriven och byggd för tuffa tag med oöverträffade terrängegenskaper i sin klass.

Växlingsindikatorn
Lampan markerar för föraren när det är dags att växla upp och därmed lägga i en högre växel för att köra mer ekonomiskt. Den elektroniska motorstyrenheten, med uppgraderad mjukvara som är optimerad för ekonomikörning, beräknar när det är lämpligt att växla upp.

Däcken
Land Rovers tekniker samarbetar med däckleverantörer för att få fram däck med minskat rullningsmotstånd. Sådana däck ska finnas i samtliga dimensioner för Freelander 2.

LRX Concept
Tidigare i år visade konceptbilen LRX som är en dieselhybrid, dvs. en kombination av eldrift och diesel som ger häpnadsväckande låg förbrukning på endast 0.47 l/mil och CO2 utsläpp på 120 g/km.

LRX signalerar en helt ny inriktning för Land Rover med mål i nya marknadssegment, men med de klassiska kärnvärdena tillvaratagna. Den kompakta och lätta tredörrars LRX-modellen har fokus i ett för framtiden hållbart teknik koncept. LRX visar tydligt behovet av en föränderlig värld

Både Freelander TD4_e och LRX-konceptet levererar ett kraftfullt budskap om vår seriösa inriktning för en hållbar framtid, på samma sätt som vi upplever den fortsatta relevansen och åtråvärdheten i våra fordon, säger Land Rovers verkställande direktör, Phil Popham.

End of Life Vehicle Certification - "Skrotningscertifikat"
Freelander 2 är den första av Land Rovers modeller med certifikat som bekräftar att den överensstämmer med ett kommande EU-direktiv (2005/64/EC) för motorfordon beträffande återanvändning. Det innebär att minst 85 % av bilen kan återanvändas.

Alla Land Rover klimatkompenseras
Sedan årsskiftet klimatkompenserar Land Rover i Sverige alla nya bilar 7500 mil. C02 utsläppen kompenseras genom Climate Care, en från Land Rover oberoende organisation, som investerar i miljöprojekt runt om i världen som motsvarar utsläppen från Land Rovers nya bilar.

De senaste 4-5 åren har bränsleförbrukningen från Land Rovers bilar minskat med ca 30% och CO2 utsläppen med ca 20% genom nya bränsleeffektiva dieselmotorer med partikelfilter.

För ev. frågor och mer detaljerad information om Freelander TD4_e kontakta: Hans Rubenstein, pressansvarig Land Rover Sverige, hrubenst@landrover.com, 031 3251907

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.203