23948sdkhjf

Spännande nya modeller utökar 2009 års Cadillac-utbud

CTS Sport Wagon - Cadillacs bäst säljande modellklass.
Cadillac-Corvette-HUMMER: Spännande nya modeller utökar 2009 års Cadillac-utbud

CTS Sport Wagon - Cadillacs bäst säljande modellklass
Escalade nu i ny Platinum Edition och inom en snar framtid i hybrid-version
BLS och BLS Wagon med förbättrade bensin, diesel och etanolalternativ
Exklusiv crossover SRX nu i Sports Edition
STS-V och XLR-V nu med kompressorladdad Northstar V-8 till toppmodellerna
Cadillac-serien för 2009 fortsätter att växa och ger fler valmöjligheter samt bättre bilar för Cadillac i Europa. Exempel på detta är bilar som BLS i både sedan och kombiversion med deras många val av motorer och växellådor samt den helt nya CTS Wagon. Detta visar tydligt Cadillacs engagemang för att främja expansionen i Europa.

BLS och BLS Wagon
Cadillac BLS ligger i täten för det amerikanska varumärkets växande internationella framgång. Bland valmöjligheterna finns en exklusiv sedan i mellanstorleksklassen samt den eleganta och mångsidiga BLS Wagon, lanserad 2007 som den första stationsvagnen i Cadillacs historia.

Cadillac BLS erbjuder ett vitt utbud av motorer och växellådor. Både BLS sedan och Wagon finns som tre turboladdade alternativ - med bensinmotorer, två turbo-dieslar eller en etanol motor som går att köras på antingen E85 eller vanlig bensin.

Flaggskeppet av de turboladdade bensinmotorerna är en ny och kraftfullare 2,8L V6 med 280 hästkrafter (205 kW). Både den och de BLS-modeller som har en fyrcylindring turbo med 210 hästkrafter (154 Kw) har fyrhjulsdrift som standard, som ett komplement till den framhjulsdrivna modellen med 175 hästkrafter (129kW).

De kraftfulla 150 hästkrafters (110kW) och 180 hästkrafters (132kW) common rail 1,9 liters turbodieselmotorerna med direktinsprut, ger just den dynamiska körupplevelsen som kunder förväntar sig av Cadillac. Top of the line av dieselmodellerna är en 180 hästkrafters motor med en tvåstegs turbodiesel som levererar ett maximalt vridmoment om 400 Nm. Det ger BLS:en en topphastighet på 220 km/h och en acceleration på 0-100 km/h på 8,7 sekunder. Diesel-motorerna är monterade med ett underhållsfritt partikelfilter för en optimerad utsläppshantering.

Båda modellerna av BLS är de första Cadillac-modellerna i Europa som finns med en etanol FLEXPOWER motor som kan köras på E85 etanol, bensin eller valfri kombination av de båda bränslena som ger 200 hästkrafter (147 kW).

Alla motorer har samma höga vridmoment och låga bränsleförbrukning och finns med en sexväxlad manuell växellåda alternativt en fem- eller sexväxlad automat beroende på motortyp. En elektronisk StabiliTrak antisladdsystem är standard på alla BLS-modeller.

Cadillac BLS är ett tilltalande och stilfullt alternativ i segmentet för mellanstora premiumbilar. Cadillac BLS Wagon mäter 4 716 mm att jämföra med 4 680 mm för sedanmodellen och kombinerar ett kompakt, sportigt utseende med en hög grad av mångsidighet och funktionalitet. Med baksätena nedfällda kan man lasta totalt 1 285 liter i bagageutrymmet.

CTS och nya CTS Sport Wagon
2009 års Cadillac CTS Sport Sedan kombinerar avancerad teknologi med den lyx och design som kännetecknar Cadillac. Gott om interiört utrymme och flera olika bränsle- och utsläpps-effektiva sexcylindriga motorer bidrar till att intresset för CTS-klassen som kommer att öka ytterligare under 2009. Dessutom presenteras nya modeller, som den helt nya CTS Sport Wagon och sedanversionen av den spektakulära CTS-V.

CTS-klassen finns i två olika versioner, Elegance och Sport Luxury. Interiören i CTS:en visar på framsteg i formgivning, teknik, material och konstruktion vilket understryks av teknisk precision i eleganta och handgjorda detaljer.

Bilar har en strömlinjeformad instrumentbräda, LED-belysning och handgjorda detaljer samt sömmar. Andra funktioner är en intern 40 GB hårddisk, pop-up navigering samt exklusiva detaljer i sapele-trä.

Teknik för direktinsprutning hjälper CTS att erbjuda en bättre prestanda samtidigt som bränsleförbrukningen och utsläppsnivåerna hålls nere. En 3,6L V6 som ger 311 hästkrafter (229 kW) kompletteras av en bränslebesparande sex-växlad växellåda där man väljer antingen en manuell sex-växlad Aisin växellåda eller en elektronisk Hydra-Matic 6L50 automatlåda med sex växlar. Både sedanmodellen och CTS Sport Wagon går att få med fyrhjulsdrift.

En effektiv 2,9L turbodieselmotor håller på att utvecklas för alla CTS-modeller. Det är en kompakt fyraventilers V6-motor med dubbel överliggande kamaxel från GM:s familj av dieselmotorer som ger optimal bränsleförbrukning samt minskar utsläppen och ljudnivån. Motorn är klassificerad till 250 hästkrafter (184 kW).

CTS Sport Wagon kommer att finnas till försäljning från och med sommaren 2009 och är liksom CTS sedan-modellen 2 880 mm lång med ett rejält bagageutrymme som rymmer 720 liter. Andra saker att notera är de nya 19-tumsdäcken och valmöjligheten att köpa till ett stort panorama soltak.

För att ytterligare framhäva CTS-klassen skiljer sig den exklusiva CTS-V genom ett utmärkande front, upphöjd huv, grill med sidenglans, 19" däck och givetvis de distinkta kännetecknen för Cadillacs V-Serie. Recaro sportsäten och DVD-navigationssystem är standard.

Den kraftfullaste sedanmodellen som Cadillac någonsin byggt har en handgjord 6,2L V8 med 564 hästkrafter (415 kW). Den ger CTS-V en topphastighet på 308 km/h (manuell växellåda) och en 0-100 acceleration på 4,2 sekunder.

Motorn kompletteras med antingen en sex-växlad automatlåda med reglage på ratten eller en sex-växlad manuell växellåda. Bilen är utrustad med Brembobromsar, Magnetic Ride Control dämpare med två lägen och Performance Traction Managment, som hanterar vridmomentet för att optimera dragkraften.

SRX
Cadillac SRX sätter en ny trend där man kombinerar en sportig exteriör med en exklusiv stationsvagns köregenskaper, off-road-funktionalitet och interiörutrymmet hos en SUV. Slutligen har den Cadillacs design med ett modernt och vasst utseende.

Modeller finns från de prisvärda bakhjulsdrivna 3,6L V6 VVT med en motor på 258 hästkrafter (190 kW) till den fyrhjulsdrivna 4,6 liters, 32-valve V8 Northstar rustade SRX med 325 hästkrafter (239 kW) till 6500 rpm och ett vridmoment om 427 Nm till 4400 rpm, sammanfogad till en sexväxlad automatlåda.

En ny modell ökar intresset för SRX-klassen inför 2009. Sports Edition-modellen är baserad på en 3,6L V6 VVT med fyrhjulsdrift. Karossfärgad grill och sportfront, kromade takräcken och 18" däck läggs till den redan digra listan av standardutrustning.

Tre tillval finns för SRX Sports Edition. En tredje rad säten ger bekvämlighet och mångsidighet, medan ett UltraView soltak eller ett underhållningssystem till baksätet ytterligare bidrar till den interiöra upplevelsen. Hjulbasen är 2,96 meter och är en av de längsta i sin klass.

Escalade
Nytt för Cadillac Escalade 2009 är en 409 hästkrafters (301 kW), 6,2 liter Vortec aluminium V8 med VVT (variable valve timing) och en sexväxlad automatlåda. Senare under 2009 kommer 6,0L V8 Hybrid med GMs senaste Two-Mode Hybrid-teknik.

Som världens första hybridsystem för en stor exklusiv SUV, kan Escalade Hybrids avancerade Two-Mode Hybrid-teknologi köra bilen på enbart batteri under låg fart. Escalade Hybrid innehåller även Active Fuel Management-teknik som gör det möjligt för Vortec V-8 motorn att köra på endast fyra cylindrar under vissa omständigheter och på så sätt spara bränsle. Detta ger en 50-procentig förbättring av bränsleekonomin under körning i stadstrafik.

Escalade ses redan som Cadillacs exklusivaste SUV. Dess utmärkande drag kommer att utvecklas ytterligare 2009 med finesser som 22-tums, kromade aluminiumhjul, och DVD-navigationssystem med integrerad kamera för att underlätta backning, som standard.

STS-V och XLR-V
Cadillacs två toppmodeller, den exklusiva STS-sedanen och XLR roadster har fått ett uppsving inför 2009 genom två högpresterande alternativ med kännetecken från Cadillacs V-serie.

Båda modellerna har unika kännetecken från V-serien, så som en frontgrill i polerat rostfritt stål och en vågformad motorhuv. Under huven finns en handbyggd 4,4-liter Northstar V8 med en 6-växlad automatlåda med driver shift control vilket ger en fantastisk bakhjulsdriven körupplevelse.

Interiöra kännetecken från V-serien inkluderar genomgående handklädda läderytor, inklusive instrumentpanelen. Alcantara mockadetaljer på sätena bidrar till en högre komfort vid snäva kurvtagningar. Detaljer i Black Olive Ash Burl trä samt Bermuda metall gör den interiöra uppgraderingen komplett. Alla modeller i V-serien kommer topp-utrustade som standard. Det enda tillvalet på de båda modellerna är metallic-lack.

STS-V
I hjärtat av STS-V finns en kompressorladdad 4,4L DOHC Northstar V8 inställd på att ge 476 hästkrafter (350 kW) till 6400 rpm med ett vridmomet av 595 Nm till 3800 rpm. Det ger denna exklusiva sedan en topphastighet på 250 km/h och en 0-100 km/h accelerationstid på 4,9 sekunder.

Det precisionsinställda chassit är hjälpt av det fyrkanaliga StabiliTrak antisladdsystemet som är omkalibrerat för STS-V:s kraftfullare motor. För att optimera prestandan på en raksträcka under acceleration från låg hastighet, används mjukvaran Vehicle Launch Control, som ger en specifik kombination av dragkraftskontroll, vridmomentshantering och riskreducering från störningar av drivlinan.

XLR-V
2009 års XLR-V särskiljer sig från tidigare modeller genom sin nya front och nya dimljus, tvådelad grill och omdesignade luftintag på bilens sidor vilket ger ett kraftfullt utseende som perfekt matchar funktionerna i en exklusiv roadster. Den kompressorladdade 4,4L DOHC Northstar V8 motorn ger 450 hästkrafter (331 kW) vid 6400 rpm och ett vridmoment om 561 Nm vid 3900 rpm, vilket ger en topphastighet på 250 km/h och en acceleration från 0-100 km/h på 4,7 sekunder.

Återigen förbättrar Cadillac XLR-V de mest avancerade teknikerna gällande säkerhet och bekvämlighet för sin 2009 års modell. Dessa inkluderar Cadillac Magnetic Ride Control systemet, Keyless Access med startknapp, DVD-navigation och underhållningsystem, säten som kan värmas upp eller kylas ner, hud-display där instrumentpanelen kan projiceras på vindrutan samt uppvärmd ratt.


För mer information, kontakta:

Christer Schmiedt
VD, Cadillac Sverige
Tel.: +46 (0) 8 410 193 02
E-post: christer.schmiedt@cadillacsverige.se

Matti Palm
Presskontakt
Tel.: +46 (0)706 699801
E-post: matti.palm@greenhillrelations.se

För bildmaterial och pressinformation besök:
http://media.cadillaceurope.com

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.111