23948sdkhjf

Personalens sociala nätverk påverkar deras effektivitet och hälsa

Forskning visar att personalens sociala nätverk har en positiv inverkan på både effektivitet och hälsa. I jämförelse så är nätverken dessutom viktigare än att få feedback från sin chef.
Personalens sociala nätverk påverkar deras effektivitet och hälsa

I en ny doktorsavhandling har det slagits fast att personalens sociala nätverk har ett stort inflytande på både de anställdas hälsa och företagets effektivitet. - Tidigare forskning har fokuserat mycket på effektiviseringens negativa påverkan på personalens hälsa, vilket vi nu måste börja ifrågasätta och se på från andra aspekter, säger Jens Hemphälä som nyligen lade fram sin doktorsavhandling på KTH. - I min forskning så har jag sett att det snarare kan vara så att personalens sociala nätverk har en positiv inverkan på både effektivitet och hälsa. I jämförelse så är nätverken dessutom viktigare än att få feedback från sin chef.

Detta är ett av resultaten av sex års forskning angående faktorer i personalens arbetsmiljö som leder till hållbara organisationer och ett hälsosamt arbetsliv, vilket anspelar både till företags förmåga att nå och upprätthålla sin konkurrenskraft och till de anställdas förmåga att må bra och utvecklas i sitt yrke. Optimalt är båda dessa faktorer tillgodosedda i organisationen.

I denna forskning har lärandet och interaktion i organisationer spelat en central roll då tidigare forskning har visat att dessa är viktiga för både konkurrenskraft och personalens utveckling. Öppen kommunikation och information på alla nivåer i organisationen har påvisats bidra till det forskarna menar med hållbarhet. Frågan har varit hur dessa samband ser ut i praktiken samt vilka informationskanaler som företag ska prioritera i sin organisationsutveckling. För att studera dessa komplicerade kommunikationsmönster har forskare på KTH tagit ett nytt grepp - nätverksteori.

Utan att tänka på det har säkert de flesta av oss använt en av nätverksteorins frukter - sökmotorn Google. Denna är byggd på teknik som rangordnar information efter principer som är hämtade från nätverksteori. Lite grovt kan man säga att en hemsida rankas som viktigare desto fler andra hemsidor som länkar till just denna sida. På liknande sätt är den mest informerade personalen på en arbetsplats den som kommunicerar med flest andra. Dessa personer blir som ”spindeln i nätet”. Detta bygger på tanken att all information inte är lika viktig och att personal kan vara mer eller mindre informerad beroende på deras plats i nätverket.
Tekniken att mäta nätverk har utvecklats för att få en förståelse för betydelsen av de nätverk som finns på en arbetsplats. Tekniken är nyutvecklad så forskarna var överraskande att nätverken verkar ha en större påverkan än feedback. En av förklaringarna till detta är att feedback kan erhållas från mer eller mindre informerade chefer och kollegor.

Forskningsresultaten pekar också på att nätverken påverkar de anställda både på gott och ont. T ex har tidigare forskning pekat på att effektiviteten och det ökade arbetstempot har en negativ påverkan på hälsan, vilket man nu måste börja ifrågasätta som viktigaste förklaring till hälsorisker och uppkomst av stress. Det kan också vara så att de anställdas nätverk höjer både effektiviteten och påverkar hälsan negativt. En orsak till varför nätverk även kan påverka anställda negativt kan vara att de hör samman med isolering, där vissa inte har samma access till information som de övriga anställda. Stora nätverk kan också vara förknippade med grupptryck och information overload. En annan förklaring är att vissa hamnar i kläm mellan olika grupperingar på företaget, men det behövs det mer forskning för att vi ska kunna uttala oss mer säkert - säger Jens.

Precis som att nätverk kan vara dåliga för hälsan så kan de också vara bra för hälsan beroende på vilken typ av nätverk det är frågan om. Personal har helt enkelt olika förutsättningar för att må bra och prestera på sitt jobb beroende av de nätverk som finns på arbetsplatsen. Detta poängterar vikten av att synliggöra den information anställda får på en arbetsplats. Forskning har visat att anställda lär sig att fråga rätt person på en arbetsplats, men även att det tar tid att utveckla ett personligt och ofta informellt nätverk på en arbetsplats.

Tidigare forskning har också påvisat att personal och chefer har svårt att redogöra för vem som egentligen pratar med vem i en organisation och att organisationsscheman ofta är missvisande i dagens föränderingsbenämna företag.- Nätverksteori har verkligen potential att belysa detta för anställda och organisation så viktiga förhållande, säger Jens. För att chefer och ansvariga ska förstå hur en hel organisation fungerar är det därför centralt med nätverksteori. Samma teknik som får sökmotorn Google att fungera kan därför också användas till nytta för både företag och anställda.

Det är lite ironiskt att vissa företag satsar enormt mycket resurser på att bygga nya informationssystem när de vet så lite om potentialen i deras befintliga informationssystem, det som består av personalens kommunikation. Risken finns ju att ensidiga satsningar på bara informationsteknologi inte ger de effekter som förväntats pga att hänsyn inte tas till hur människor faktiskt kommunicerar inom företaget.

Företag och ledare har jobbat länge med feedback som främsta instrument. Nu har vi en ännu bättre metod för att förbättra företags effektivitet och de anställdas hälsa.

Information från KTH

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.094