23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Metal Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Få succé genom att vara elak

En ny trend inom självutveckling slår på mottot: Hitta din inre skitstövel och få succé.








"The Nice Factor: the art of saying no"Jo Ellen Gryzb



"Asshole: How I Got Rich and Happy by Not Giving a @!?* About You"Martin Kihn































www.list.co.uk/article/7322-martin-kihn/

Vi har länge blivit indoktrinerade med läran om att vi ska vara SÅ snälla. ”Konsten att vara snäll” av författaren Stefan Einhorn blev en stor succé, och många andra har sjungit samma melodi. Men glöm det – nu kommer kanske en helt annan visa. Två nya böcker har utkommit om konsten att utvecklas genom att vara elak, och de är så nya att ingen av dem har översatts till svenska ännu. I hävdar den amerikanska psykoterapeuten att kravet på att ständigt vara till lags hindrar oss från att bli bättre människor. Att vara alltför snäll kan göra dig både sjuk, fattig och olycklig. "The Nice Factor" visar dig hur du kan stå på dig och sätta dina egna behov i första hand och på så sätt få kontroll över ditt eget liv. I skriver självbiografiskt och självironiskt om hur han förvandlade sig från den ursnälla och totalt översedda Mr Nice Guy till en självcentrerad skitstövel vid 40 års ålder. Resultatet blev ökat självförtroende och större succé i livet. Det nya skitstövel-programmet har tio punkter: 1. Sluta le – det underminerar vad du säger. 2. Stå på dig – ändra dig inte i första taget. 3. Tala sanning – linda inte in saker utan stå för vad du tycker och känner. 4. Håll med när folk säger oväntade saker – säger någon att du överreagerar, håll med. Det är svårare att bemöta med motargument än om du försvarar dig. 5. Utgå från dig själv – börja anklagande meningar med ”jag”. Jag blir arg när du… 6. Gör en lista över ursäkter – bra att ha i bakfickan när du behöver ta dig ur situationer. 7. Ändra dig när du vill – du har alltid rätt att byta åsikt. 8. Håll saker korta – långa diskussioner hjälper sällan. 9. Be aldrig om ursäkt – och undvik långa förklaringar. 10. Träna på att säga ”nej”. Kanske något till nästa teambuilding? Du kan läsa mer om Martin Kihn och hans historia här:

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093