23948sdkhjf

Hydraulcylindertillverkaren satsar: ”En utmaning är den stora potentialen”

Hydraultillverkaren Melin & Carlsson Hydraulic AB har siktet inställt på Europa. I en intervju berättar Ulf Krause, marknads- och försäljningschef mer.

Melin & Carlsson Hydraulic AB gick under 2023 samman med Tubex, detta efter att företaget förvärvades 2021. Ulf Krause förklarar fördelarna med sammanslagningen.

– Vi har flyttat ihop de två produktionsenheterna i Tranås i en gemensam större fabrik, det ger oss en hel del synergieffekter såväl inom produktionsoptimering som i lagerhantering och overheadfunktioner som ekonomi, certifieringar och ledningsgrupp med mera. En mindre produktion finns fortfarande kvar i Borås som även tidigare var separerad under Tubex.

Självklart innebär en sådan förändring också en del utmaningar initialt, men de tycker att sammanslagningen har fungerat bra och utan stora överraskningar.

Idag exporterar företaget cirka 25 procent av sina produkter till länder utanför Europa. Något de vill göra mer av. Som ett steg i satsningen kartlägger nu företaget intressanta kunder utanför Sverige som förbrukar hydraulcylindrar till sina produkter.

– Potentialen är enorm, det finns väldigt många maskintillverkare över hela Europa som använder hydraulcylindrar som vi tillverkar, säger Ulf Krause.

Vilka utmaningar ser ni med att expandera till den europeiska marknaden?

– Tidigare har frakter varit en utmaning när det gäller konkurrenskraft, men idag har den starka euron gjort att vi ändå kan vara väldigt konkurrenskraftiga. En annan utmaning är just den stora potentialen, det gäller att vi använder vår kapacitet för att hitta de mest fruktsamma samarbetena för båda parter, säger Ulf Krause.

Han berättar att tack vare den svenska kronan kan de hålla konkurrenskraftiga priser i Europa. Detta även om inköp från andra länder blir dyrare. 

– Tillverkningen av en hydraulcylinder består av mycket förädling. Då den svenska kronan under en längre tid varit svag mot euron så får de utländska kunderna mycket för pengarna när de handlar i Sverige. Precis som man ser i turistnäringen att de kan semestra billigt här samtidigt som det är dyrt för oss att resa utanför Sverige.

Härnäst väntar Hannovermässan, en händelse som hydraultillverkaren ser fram emot.

– Vi hoppas naturligtvis att fler maskinbyggare upptäcker oss, våra högkvalitativa produkter och våra fördelar. Målet är att knyta nya kontakter som kan vara starten till långsiktiga samarbeten.

Innan vi avslutar samtalet med Ulf Krause frågar vi honom vad de hoppas få ut av 2024.

– Vårt mål är egentligen inte att växa så mycket som möjligt, vi vill växa långsamt, hållbart och långsiktigt med både nya och gamla kunder där vi båda ser vinningar i våra relationer och samarbeten, avslutar han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.109