Det statligt ägda gruvbolaget LKAB redovisar i sin delårsrapport en vinst på 1056 miljoner kronor från april till juni, vilket kan jämföras med 1713 miljoner kronor under samma månader förra året. Den totala vinsten för första halvåret är 2294 miljoner, att jämföra med 4944 miljoner under motsvarande period i fjol. Förutom sjunkande järnmalmspriser och en minskad efterfrågan från Kina, nämns produktionsstörningar i pelletsverken i Kiruna och Svappavaara. – Vi har haft en del stopp i pelletsverken under april och maj månad. Det har gått avsevärt mycket bättre i juni och juli, och nu hoppas vi så klart på att grejerna kommer gå som tåget framöver, säger Lars-Erik Aaro, VD LKAB, till NSD. Trots den minskade vinsten, kommer LKAB:s planerade investeringar att fortskrida. – Många av investeringarna är helt nödvändiga och ligger fast. Det är nya lok och vagnar, rökgasrening och verksamheten på nya huvudnivån. Det enda vi kan titta på är om det går att röra i expansionsinvesteringarna, men det finns inga sådana planer idag, säger Leif Boström, ekonomidirektör LKAB
Nedgång för LKAB
LKAB:s vinst minskar med mer än hälften under första halvåret 2013 jämfört med motsvarande period förra året.
Det statligt ägda gruvbolaget LKAB redovisar i sin delårsrapport en vinst på 1056 miljoner kronor från april till juni, vilket kan jämföras med 1713 miljoner kronor under samma månader förra året. Den totala vinsten för första halvåret är 2294 miljoner, att jämföra med 4944 miljoner under motsvarande period i fjol. Förutom sjunkande järnmalmspriser och en minskad efterfrågan från Kina, nämns produktionsstörningar i pelletsverken i Kiruna och Svappavaara. – Vi har haft en del stopp i pelletsverken under april och maj månad. Det har gått avsevärt mycket bättre i juni och juli, och nu hoppas vi så klart på att grejerna kommer gå som tåget framöver, säger Lars-Erik Aaro, VD LKAB, till NSD. Trots den minskade vinsten, kommer LKAB:s planerade investeringar att fortskrida. – Många av investeringarna är helt nödvändiga och ligger fast. Det är nya lok och vagnar, rökgasrening och verksamheten på nya huvudnivån. Det enda vi kan titta på är om det går att röra i expansionsinvesteringarna, men det finns inga sådana planer idag, säger Leif Boström, ekonomidirektör LKAB