23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Metal Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Framgångsrikt för Green Cargo

Företaget redovisar positiva tongångar för första kvartalet

Koncernens resultat efter skatt uppgick till -79 MSEK medan omsättningen sjönk till 1 015 miljoner kronor motsvarande 1 214 miljoner för motsvarande period. Det största effektiviseringsprogrammet under ett år genomförs nu inom Green Cargos produktion och i stödjande verksamheter 259 nya kundavtal till ett totalt värde av 250 MSEK har tecknats bland större kundavtal kan nämnas avtal med CMA CGM Sweden, Outokumpu, Hapag-Lloyd, Stora Enso Logistics, ScandFibre Logistics, Motortransport, SCA Skog, Stena Recycling och Holmen Skog.

Bra trost långkonjunkturen

Resultatförbättringar genom pågående åtgärdsprogram på kostnads- och intäktssidan, motverkas av den pågående lågkonjunkturen som medför sjunkande omsättning och resultat.

– Nyförsäljningen går bra och vi möter ett stort intresse för Green Cargos tjänster på marknaden, men vi och våra kunder lever mitt i den ekonomiska krisen i Europa och det slår direkt mot volymerna i våra befintliga avtal och vårt resultat, säger Green Cargos tillförordnade VD Mats Hanson i ett pressmeddelande.

En del i pågående åtgärdsprogram är det krisavtal som gäller nu, då flertalet medarbetare i Green Cargo arbetar med arbetstidsförkortning till 80 procent med 90 procent av lönen och 100 procents pensionsavsättning.

– Det ger besparingar direkt och med optimeringar klarar vi transportvolymerna och har trots arbetstidsförkortningen lyckats sänka övertidsuttaget. Krisavtalet är bra men det eller en möjlig konjunkturuppgång i höst räcker inte, det är genom en bredd av åtgärder på kostnads- och intäktssidan som vi ska nå lönsamhet, säger Mats Hanson.

Green Cargo har börjat med godstågstrafik till Kolding i Danmark och märker en tydlig efterfrågan från flera svenska företag. Med hot om fördyrade sjötransporter i Östersjön i framtiden, har Green Cargo tecknat flera nya transportavtal med företag i främst norra Sverige och Finland. Efterfrågan märks främst inom transporter av sågade trävaror samt stål- och pappersprodukter.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web02