Aentec och Perenco förnyar plattform på rekordtid med CADWorx® och BricsCAD®
Perenco är ett ledande oberoende olje- och gasbolag med verksamhet i 14 länder i Centralafrika, Latinamerika, Sydostasien och Europa. Företaget är aktivt genom hela energiprojektets livscykel – från prospektering till avveckling. Företaget är stolt över sin entreprenörsanda: ”Vårt företag är unikt, precis som de skräddarsydda lösningar vi utvecklar. Vi gör saker annorlunda,” säger François Perrodo, styrelseordförande för Perenco. Utformningen av gasplattformen Tchendo 2, som invigdes 2023, är ett utmärkt exempel på hur denna vision förverkligas. Projektet visar hur högprecisionsskanning, avancerade designverktyg och effektivt samarbete kan få komplexa renoveringsprojekt i drift på rekordtid.
En gammal plattform får nytt liv
Projektet startade i mars 2021, då Perenco inledde ett samarbete med Aentec.
I stället för att konstruera och bygga en helt ny plattform valde företagen en ovanlig strategi: att omvandla en befintlig borrplattform, ursprungligen byggd i Dunkerque 1982, till en elproduktionsplattform. Plattformen transporterades till Perencos anläggning i Middelburg i Nederländerna.
På det nederländska varvet genomförde Aentec en högupplöst 3D-laserskanning med två millimeters noggrannhet. Med hjälp av Hexagons BricsCAD och CADWorx Plant Professional modellerades strukturen och förbereddes för sin nya funktion – att generera 27 megawatt el med tre gasturbiner, samt en ny bro och uppgraderade system.
”I ett projekt som detta är precision avgörande – vi har skannat plattformen med en noggrannhet på två millimeter,” förklarar Aentecs VD Nourredine Echtioui.
”Men visuell exakthet är också viktig. Vi ser till att viktiga komponenter som rör, utrustning och ventiler visas i sina faktiska färger i CADWorx. Det minskar risken för missförstånd och fel och gör det lättare för kunden att navigera i den komplexa 3D-modellen.”
Ett nära och iterativt samarbete
Efter den inledande skanningen använde Aentec och Perenco CADWorx för att samarbeta effektivt och iterativt.
"Med CADWorx kunde vi samarbeta sömlöst och utbyta 3D-modeller och rörklasser med Perenco. Det sparade tid, ökade effektiviteten, och Perenco kunde direkt använda modellerna, generera isometrier och göra nödvändiga ändringar,” säger Echtioui.
Projektledaren Sylvain Bouvard betonar hur programvaran gjorde det möjligt att förutse och visualisera förändringar:
"Redan innan strukturerna var färdigdetaljerade kunde vi importera kunddata och visualisera hur det skulle se ut. Det var särskilt viktigt i ett projekt som detta med omfattande arbete på stålkonstruktioner. Dessutom kunde vi snabbt anpassa oss till förändringar eller nya önskemål från kunden.”
Nya komponenter, såsom kranar och turbiner, integrerades enkelt som DWG-filer i 3D-modellen, vilket minskade förseningar i designprocessen. Den totala tekniska leveransen omfattade rör- och utrustningsmodellering, detaljerade uppmätningar och hållfasthetsberäkningar. Över 1 500 ton stålkonstruktioner och hundratals kilometer rör hanterades i modellen.
Detaljerad design minskar fel och omarbetning
Den höga precisionen gav omedelbara resultat.
"Vi såg inga avvikelser mellan ritning och verklighet. När vi återvände till anläggningen för den slutliga ’as-built’-skanningen såg vi att allt passade exakt enligt designen,” berättar Echtioui.
Fördelarna är stora: På en sådan plattform tillverkas alla komponenter på land, fraktas till havs och monteras på plats. Designfel kan leda till kostsamma och tidskrävande ändringar, och omarbetningar kan försena projektet med månader.
Resultatet: Hela projektet – från första skanning till en fullt fungerande offshore kraftplattform – genomfördes på bara ett och ett halvt år. Traditionella projekt av denna storlek kan ta dubbelt så lång tid.
De digitala modellerna används nu också för att effektivisera driften. De möjliggör simulering och personalutbildning utan att behöva sätta foten på plattformen.
Ett sällsynt projekt
Aentec har samarbetat med Perenco på nästan ett dussin plattformar, men Tchendo 2 är fortfarande något utöver det vanliga.
"Det finns inte många projekt som detta under en hel karriär,” säger Echtioui.
"Att skanna en befintlig plattform, genomföra ombyggnadsstudier, återvända till Nederländerna med teamet för att se det färdiga resultatet och genomföra en ’as-built’-skanning – allt på mindre än två år – är ovanligt. Jag är tacksam för Perencos förtroende och professionalism.”
Läs mer här