Brett arbete med hållbara produkter – men efterfrågan haltar
Fordonsindustrins underleverantörer jobbar på med att ta fram hållbara produkter, och för att kunna redovisa komponenternas klimatpåverkan inför kunderna. Till sin hjälp har FKG:s medlemmar det så kallade Klimatdatabladet som på ett enkelt och effektivt sätt redovisar CO2-värden med mera.
Men trots allt arbete i rätt riktning – bland FKG:s medlemmar finns det en utbredd uppfattning om att det går lite trögt att få med OEM:erna på banan med hållbara komponenter.
Det är mycket fokus på omställning. Hela bilindustrin är besvärad av att bli utpekad som en del av problemet med klimatförändringarna. Något som är extra kännbart för OEM:erna vars varumärken frontar mot konsumenterna.
I förlängningen blir det även ett bekymmer för underleverantörerna, när OEM:erna sätter press på dem att dra sitt strå till stacken med att hålla nere påverkan.
– För våra medlemmar har det under många år pågått ett intensivt, innovativt arbete för att få ner branschens koldioxidavtryck, säger Gabriella Virdarson, Communication & Strategy Officer på FKG.
Lättare med FKG:s klimatdatablad
Strävandena ger resultat. Klimatavtrycket sjunker drastiskt för en mängd av de produkter som tillverkas bland bilindustrins leverantörer. För att redovisa det har FKG och ett flertal medlemmar och samarbetspartners jobbat tillsammans för att ta fram ett så kallat klimatdatablad. Det har gjort det lättare och billigare att visa upp hur mycket koldioxid produktionen genererar. Det är också ett utmärkt sätt att lära sig mer om hållbarhet och effektivisering av sina processer.
– Vi har kommit en bit på vägen med mer hållbara produkter. Det finns plötsligt en mängd bra alternativ, men nu får vi höra från våra medlemmar att OEM:erna inte är beredda att betala för dem i tillräckligt stor utsträckning. De väljer många gånger hellre något billigare och sämre, vilket skapar problem för våra medlemmar.
Att det är segt att få med OEM:erna är dock dock inget skäl att vänta med att börja klimatredovisa.
– Vi vet att kraven kommer, och att lära sig mer om hållbarhet och hur man implementerar arbetsättet i sin egen verksamhet är något alla borde ha koll på nu, för sin egen konkurrenskrafts skull. Att arbeta med metoden för Klimatdatabladet är ett ypperligt sätt att komma på banan, säger säger Gabriella Virdarson. (Läs mer HÄR).