Miljösmarta tågvagnar med specialstål från Ruukki
Med tunnare material blir järnvägsvagnar lättare och därmed ännu mer miljövänliga och kostnadseffektiva.
Stålkoncernen Ruukki och Alstom Transport har tillsammans utvecklat en ny konstruktion som kräver mindre mängd material, men som uppfyller samma krav på säkerhet och hållfasthet.
Det är väggpanelerna till Alstoms nya regionaltågvagnar som ska tillverkas av Ruukkis speciella Optim-stål, ett så kallat höghållfast stål. Väggpanelerna lasersvetsas och skärs i monteringsfärdiga komponenter. Tack vare Optim-stålets höghållfasta egenskaper kan man minska tjockleken på väggpanelerna så att en sidopanel väger mindre än 500 kilo.
Samarbetet mellan Ruukki och Alstom inleddes redan i designfasen av de nya tågen, bland annat för att säkerställa att den nya konstruktionen bibehåller alla de egenskaper som krävs.
– Produktsäkerheten är lika viktig vid tillverkning av järnvägsvagnar som inom bilindustrin. För att garantera spårbarhet och säkerhet hos järnvägskomponenterna har vi låtit Det Norske Veritas, DNV, certifiera vår tillverkning enligt EN 15085-2, säger Kari Lehtinen, Senior Vice President, Sales, Ruukki Metals.
Faktaruta:
Alstom är en fransk multinationell industrikoncern, stora inom tågtillverkning och kraftproduktion. Har bland annat tillverkat de svenska Arlanda Express och några av Stockholms mest moderna pendeltåg samt de nya regionala tågen, Pågatågen, i Skåne.
Kontakt: Johan Tykesson, Marketing Communications Manager. tel 010-7878518
Rautaruukki levererar metallbaserade komponenter, system och totalkoncept för byggsektorn och verkstadsindustrin. Koncernen har ett brett produkt- och servicesortiment inom metallprodukter. Bolaget har verksamhet i 27 länder och 11 800 anställda. Omsättningen år 2009 uppgick till 2,0 miljarder euro. Aktien noteras på NASDAQ OMX Helsingfors (Rautaruukki Oyj: RTRKS). Bolaget använder sig av marknadsföringsnamnet Ruukki.