Huddig AB - först i Europa med att ha utvecklat ett unikt integrerat varningssystem
Enligt den nya Europastandarden EN 15746 ska maskiner som arbetar på järnväg vara utrustade med RCI (Rated Capacity Indicator) lyftbegränsare för att undvika tippolyckor. Sveriges största grävlastartillverkare Huddig AB ligger steget före då alla deras Huddig 1260C grävlastare är utrustade med RCI, eller förberedda för systemet.
I Norge är RCI ett absolut krav för alla maskiner som ska arbeta på järnväg. Även i USA krävs RCI lyftbegränsare vid järnvägsarbeten och standarden gäller också över hela Europa.
- Det är bara en tidsfråga innan entreprenörerna i Sverige ställer samma krav på sina maskin-leverantörer, konstaterar Gyllner. Och då har alla som äger en Huddig 1260C en stor konkurrensfördel.
Varnar och begränsar grävaggregatets rörelser
Genom ett aktivt val i mjukvaran sätter maskinföraren igång RCI-varningssystemet. Om maskinen närmar sig lägen där den riskerar att nå sin maximala lyftkapacitet, oftast i samband med tunga lyft vid sidan av järnvägsspåret, och om det finns risk för att den ska tippa varnar systemet direkt.
När 90 % av den tillåtna lyftkraften uppnåtts larmar systemet med ett varningsmeddelande i displayen och med en kort återkommande varningssignal, samtidigt som hastigheten reduceras. Varningsfrekvensen ökar varefter tipprisken ökar. Då 105 % av den tillåtna lyftkraften uppnåtts ljuder en konstant varningssignal och grävaggregatet mjukstannar. - Huddig 1260C är i grunden en mycket stabil grävlastare.
Med RCI-lyftbegränsare ökar säkerheten vid arbeten på järnväg ytterligare, avslutar Bertil Gyllner.