Viktigt avtal för Brubakken
VD:n om nya kontraktet: ”Det öppnar möjligheter att växa i segmentet under 10 ton”.
– Det öppnar möjligheter att växa i segmentet under 10 ton och stärker vår position som maskin- och logistikpartner med helhetslösningar och service, säger Brubakkens vd Markus Åberg i ett pressmeddelande.
Brubakken är med Konecranes truckar och reachstackers en stor aktör i de mellantunga och tunga trucksegmenten, men har saknat en viktig pusselbit i Sverige: lager och motviktstruckar med lyftkapaciteter under 10 ton.
– I Sverige är vi relativt nya på trucksidan men har drygt en femtedel av marknaden för truckar över 10 ton. Nu vill vi också vara med i det lättare segmentet av truckar, med en försäljningsvolym på cirka 7 500 truckar, enligt Markus Åberg.
TCM öppnar möjligheter för företaget att växa. Varje procentenhet i det nya segmentet gör stor skillnad för Brubakken som räknar med att omsätta drygt 200 miljoner SEK i Sverige 2015.
– Vi har tittat på flera olika märken för att komplettera vår produktportfölj och fastnade för TCM. Vi blir nu återförsäljare av TCM i Sverige och Norge, säger Markus Åberg.