23948sdkhjf

Ny produktstrategi för Outokumpu i Avesta

Ännu mer fokus på specialstål. Det är resultatet när Outokumpu i Avesta lägger om strategin.
Enligt Dalarnas Tidning, som varit i kontakt med Avesta-Nybys affärsområdeschef Pål Nyström, kommer företaget att lägga om produktstrategin framöver.

Avesta-Nyby ska allt mer specialisera sig på unika produkter. Det vill säga i Avesta blir det mer fokus på specialstål än tidigare. I dag är andelen nischat stål i Avesta 30 procent, och i Nyby 80 procent. Av konkurrensskäl vill bolaget i dagsläget, i detalj, inte avslöja de nya målen för Avesta.

Under förra veckan hade även Avesta besök av Outokumpus koncernchef Mika Seitovirta. Vid sitt besök berättade han om hur företagets omstrukturering efter köpet av Inoxum nu också ska börja ge frukt.

– Vi har längst erfarenhet av rostfritt, över 100 år. Vi är världsetta inom rostfritt, vi har rätt produkt där det råder global tillväxt. Rostfritt är ett framtidsmaterial och när jordens resurser är knappa så har vi en produkt som är 100-procentigt återvinningsbar, berättade han för Dalarnas Tidning.

I Europa har bolaget en marknadsandel på 30 procent. Men den ska nu ökas till 35 procent, enligt Dalarnas Tidning. Och Avesta får en viktig roll i framtida strategin.

– Avestas roll i Outokumpu har aldrig varit större och viktigare än nu när vi stänger stålverken i Tyskland. Vi har investerat i Avesta och Torneå som ska leverera till kallvalsverken i Tyskland där vi har vår starkaste marknad, 50 procent. Vi har inga planer på att stänga ned mer kapacitet i Sverige än det vi nu genomfört med nedläggningen av Kloster i Långshyttan, sade Mika Seitovirta till tidningen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.08