Den kanadensiska ordern är den största enskilda beställning av hybridfordon som Volvokoncernen tagit hem hittills. Bussarna ska levereras med början 2014.
Långvarigt samarbeteBeställaren, ATUQ, är ett konsortium bestående av nio av provinsens transportmyndigheter.”Ordern är ännu ett led i det framgångsrika och långvariga samarbetet mellan ATUQ och Nova Bus. ATUQ visar förnyat förtroende för våra bussar, och tillsammans kommer vi att arbeta för att ytterligare förstärka kollektivtrafiken i våra städer och samhällen”, säger Jean-Pierre Baracat, vd för Nova Bus.
Jämfört med konventionella dieseldrivna bussar har Nova LFS HEV ungefär 30 % lägre bränsleförbrukning och utsläpp av växthusgaser. Parallellt med den fortsatta utvecklingen av hybridtekniken arbetar Nova Bus med att ta fram andra miljöanpassade lösningar som plug-in hybrider och helt elektriska bussar.
- En viktig del av vår vision är att bli ledande inom elektromobilitet. Vi är övertygade om att miljöanpassade bussar kommer att spela en betydelsefull roll i arbetet med att klara de utmaningar som många städer står inför och bidra till en bättre livskvalitet, säger Stefan Tilk, ansvarig för Volvo Bussars verksamhet i Nord- och Sydamerika i ett pressmeddelande.
