23948sdkhjf

Ståltillverkaren miljoninvesterar i ny profillinje

Tata Steel investerar 30 miljoner kronor i ny profillinje i Skien. Med det kan ståltillverkaren erbjuda sina kunder 128-profil, samt 200-profil från samma maskin.

Mycket av Tata Steels stålprodukter som säljs på marknaden i Sverige kommer från norska Skien. För tre år sedan startade planeringsarbetet för en framtida utökning av maskinparken. Detta i form av nya produktionslinjer i uppgraderade produktionslokaler.

Nu har man investerat i ny maskin, men också uppgraderat befintliga linjer.

– Det var inte heller länge sedan som investeringar gjordes i en ny lagerbyggnad samt sex andra linjer, så här i Skien har det funnits en stor investeringsvilja från våra ägare de senaste åren. Vi är otroligt stolta och ödmjuka över att ha uppnått detta, säger Tata Steels Norgechef Kathrine Luraas Björtuft i ett pressmeddelande.

I Skien har man redan producerat 128-profiler för den nordiska marknaden och 200-profiler har kunnat erbjudas genom ett nederländskt systerbolag. Men nu kan alltså produktionen helt skötas på plats i Skien.

– Utmaningen med att köpa detta från utlandet är när något händer på en byggarbetsplats, på väg till byggarbetsplatsen eller om det blir fel i beställningsprocessen. Då kan både ledtiden och kostnaden förändras avsevärt, vilket kan påverka byggprocessen i mycket negativ riktning. Genom att kunna sköta vår egen produktion här i Skien kan vi reda ut detta snabbt och effektivt, något våra kunder är väl vana vid genom många år med 128-profil, samt vårt i övrigt stora profilprogram i Skien.

Vad skiljer då en 128-profil mot en 200-profil? Svaret är höjd och därmed styrka. 200-profilen klarar med belastning och kan användas över längre spännvidder. Tata Steels investering innebär att tillverkaren är den enda som producerar högprofilerade produkter i Norge – och en rad svenska byggaktörer.

– Det är en stor fördel för oss och kunderna att vi producerar nära marknaden, både vad gäller service, leveranstid, flexibilitet och pris. Vi ser fram emot ett kunna erbjuda en förbättrad service- och produktportfölj till våra kunder, säger Kathrine Luraas Björtuft.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.125