23948sdkhjf

Epsilon och ÅF går samman

Konsultföretaget Epsilon, ett av Sveriges största företag inom teknik- och systemutveckling, annonserar idag att bolaget går samman med börsnoterade ÅF. Bolagen bildar ett av norra Europas ledande konsultbolag
Samgåendet genomförs genom att ÅF förvärvar samtliga aktier i Epsilon Danir AB som ägs till 100 % av familjen Dan Olofsson. Den nya ÅF-koncernen kommer att omfatta cirka 6 800 fast anställda och ett partnernätverk med cirka 14 000 konsulter. Epsilon kommer att ingå i ÅFs divisioner Technology och Industry.

Ägarändring
Mats Boström, Epsilons nuvarande koncernchef utses till ny divisionschef för ÅF Technology och ansvarig för ÅF-koncernens Partnernätverk. Mats kommer även att ingå i koncernledningen inom ÅF. Familjen Dan Olofsson blir, genom ägarbolaget Danir och till följd av transaktionen, den enskilt störste ägaren i ÅF ur ett kapitalperspektiv. Danir avser att långsiktigt kvarstå som stor ägare i ÅF.

Samgåendet motiveras av en stark industriell logik då ÅF och Epsilon kompletterar varandra väl avseende teknisk expertis, tjänsteerbjudande, kundbas och geografisk täckning och dessutom i stora delar har en gemensam kultur vad gäller synen på stolthet över ingenjörskonst.

Ökade resurser
– Ur Epsilons perspektiv görs bedömningen att vi genom affären svarar upp på våra kunders krav på ökad storlek och resurstillgång, säger Mats Boström, koncernchef för Epsilon i ett pressmeddelande.

– Konsultmarknaden är i förändring och Epsilon har länge varit en drivande aktör i denna utveckling. ÅF har noterat vår utveckling och det har förts diskussioner en tid mellan delar av ledningen och ägarna i de båda bolagen. Under denna process har det utvecklats en stor ömsesidig respekt mellan parterna och en insikt om att vi skulle stå starkare tillsammans än var och en för sig.

Kundperspektiv
– Vi ser stora fördelar med ett samgående mellan bolagen, inte minst ur ett kundperspektiv. Vi kommer att implementera Epsilons Partnerkoncept inom stora delar av den nya ÅF-koncernen och vi räknar med att det kommer göra att partner-affären växer än mer vilket är positivt för både våra partners och för våra kunder. Vi kommer kunna erbjuda våra kunder en bredare och djupare kompetensbas samtidigt som våra partners får en större kontaktyta mot såväl existerande som nya kunder, säger Mats Boström.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.093