23948sdkhjf

Stilride stärker produktionen lokalt

Stilride samarbetar med fransk-svenska Adaxis med mål att vidareutveckla den mjukvaran som används vid Stilrides origamiliknande teknik där stålplåt viker och böjer sig. Målet är att producera fler delar lokalt.

Livscykeln hos Stilrides första motorcykel SUS1 är tänkt att vara så hållbar som möjligt – och där spelar tillverkningen stor roll. Stilride siktar därför på en lokal produktion och tanken på mikrofabriker, där varje motorcykel byggs lokalt, har alltid funnits med.

– En av de stora fördelarna med vår tillverkningsteknik är att den utgår från stålplåt som vi viker och böjer. Det innebär inte bara att vi spar på material, utan även att transporten av råvaran blir oerhört effektiv jämfört med den färdiga produkten. Genom lokala mikrofabriker kan vi dra full nytta av detta hela vägen till det land där produkten säljs och ska användas, säger Jonas Nyvang, medgrundare och vd på Stilride i ett pressmeddelande.

Nyckeln till att kunna tillverka chassit lokalt är en förenklad och automatiserad process där en robot kan garantera lika resultat varje gång. Adaxis, som specialiserat sig på att just förenkla robotstyrning, kommer genom samarbetet bidra till ytterligare en dimension. De kommer även kunna skapa delar till motorcykeln, genom 3D-utskrifter och den robot som används.

Adaxis kommer också göra att Stilride nu kan skriva ut nya delar i mikrofabrikerna. Främst handlar det om kåpor, skärmar och ett antal fästen som ska kunna byggas på plats enligt samma princip som Stilride erbjuder i övrigt.

– Med robotisering kan vi pressa gränserna för vad som kan tillverkas med hjälp av 3D-teknik, såväl vad gäller storlek som form. Utmaningen är att programmering av robotar för 3D ofta är avancerat och svårgreppbart. Vårt mål är att snabba upp processen och göra den mer intuitiv, även när det gäller riktigt komplexa projekt, för att alla ska kunna dra nytta av den här tekniken, säger Emil Johansson som är medgrundare på Adaxis.

Stilrides Jonas Nyvang menar också att Adaxis expertis kommer att förbättra processen och garantera ett likadant slutresultat, oavsett plats. Det kan också innebära att en hel del nya arbetstillfällen skapas.

Samarbetet bolagen emellan ger också möjlighet att snabbt sätta upp en mikrofabrik i Frankrike. Men den första blir på Nacka strand, intill Stilrides huvudkontor.

– Första fabriken beräknas komma i gång under våren och där kan vi också börja sätta de sista detaljerna inför en serieproduktion av SUS1. Fördelarna med mikrofabriks-tanken är många, inte minst ur aspekten att vi alltid kommer kunna producera on-demand och även kunna skala upp och ner snabbare i förhållande till hur mycket som beställs, avslutar Jonas Nyvang.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Tioårsjubileum för Metalliska materials programkonferens
Ståljätten vill bygga SMR med Fortum: "Enda alternativet"
Koppartjuvar utrustade sig med yxa och kniv – flydde på cykel
Metallbörsen i veckan
Svensk stålproduktion minskade i februari
Efter ökat antal konkurser – Arbetsförmedlingen kan få 50 extra miljoner
Andra Nordiska Medier
Verkstäderna
Process Nordic
UochD

Tipsa en kollega

0.187