Analysen fokuserar på personbilar, tunga fordon och entreprenadmaskiner och visar vilka marknader som har störst potential för fordonsleverantörer idag och i framtiden. Resultatet ligger till grund för FKGs marknadsval inom olika segment som ska bidra till framgångsrika exportsatsningar. Resultaten visar bland annat att Frankrike, Sydkorea, Tyskland och USA har högst marknadspotential för både personbilar, tunga fordon och entreprenadmaskiner inom mogna marknader. På tillväxtmarknaderna finns affärspotentialen framför allt i Mexiko för dessa tre segment.
Exportrådet och FKG kommer även att presentera en handlingsplan med exportfrämjande marknadsaktiviteter under 2013. Aktiviteterna baseras på önskemål som har framkommit i intervjuer och workshops med företag och referensgrupper Syftet är att genomföra riktade aktiviteter på prioritererade marknader och på så sätt stärka svenska fordonsleverantörers ställning på den globala marknaden.
Under seminariet äger även två paneldiskussioner rum. Fredrik Sidahl, vd på Fordonskomponentgruppen, Johan Marcus, Affärsområdeschef på Exportrådet, Anders Ekdahl, vd på Sinf och ordförande i Undexo, Matts Karlsson, fordonsanalytiker på GMI samt Håkan Matson, fordonsjournalist på Dagens Industri, medverkar i diskussionerna.
För anmälan, mejla
press@swedishtrade.se. Mer detaljerat program finner du
härDatum:
15 oktober, 2012
Elmia, Jönköping
Agenda:11:30-12:00 Registrering
12:00 Lunch
13:00 Introduktion
13:15 Presentation av analys
13:45 Paneldiskussion: ”Varför gör de inget? – Den svenska självbilden
15:30 Paneldiskussion: ”Hur blir vi åter bäst i klassen?”
16:45-17:00 Nästa steg: Marknadsaktiviteter 2013