23948sdkhjf

Ib Andresen Industri får gigantisk order till Fehmarn Bält-tunneln

Den största ordern någonsin på "ett stort tresiffrigt miljonbelopp" innebär att danska Ib Andresen Industri måste svetsa 800 meter om dagen.

Ib Andresen Industri på Fyn ska leverera 711 stålsegment till Fehmarn Bält-tunneln som väger totalt cirka 30 000 ton under de kommande fyra åren. Det är den största enskilda ordern för företaget någonsin.

Avtalet med Femern Link Contractors, FLC, uppgår till "en stor tresiffrig miljonsumma".

Stålsegmenten ska ingå som bärande konstruktion i de 217 meter långa tunnelelementen.

– Vi är enormt stolta över att vi som leverantör av stålbaserade lösningar måste bidra med vår kompetens och tjänster, säger Bjørn Thorsen, VD på Ib Andresen Industri.

Tre nya svetsrobotar

Storavtalet innebär att Ib Andresen Industri måste anställa 30 nya medarbetare och investera i tre stora svetsrobotar.

– Det är en jätteorder, där vi måste täcka cirka 800 meter svetsning per dag, när det går starkt. Vi insåg snabbt att vi inte kunde köra det i vår nuvarande installation. Därför investerar vi i tre nya svetsrobotar, som alla är utrustade med den senaste programmeringsmjukvaran, vilket säkerställer en hög grad av automatisering, säger Poul S. Thomsen, chef för Supply Chain.

Använder alla kompetenser

Beställningen innebär att Ib Andresen Industri ska arbeta dag och natt under de hektiska perioderna. Samtidigt måste företagets alla kompetenser inom att skära spolar tas tillvara.

– Ordern passar vårt setup väldigt bra, och vi får möjligheten att få in hela vårt koncept, säger Søren Eriksen, försäljningschef på Ib Andresen Industri:

– Vi pratar om allt från klyvspolar, plåtbearbetning, profilvalsning till svetsning. Vi investerar en miljon i vårt svetsupplägg, så att både kapacitet och förmåga höjs, säger han.

Han framhåller också att företaget tjänar på att det inte är långt från Langeskov, där Ib Andresen Industri finns, till Rødby.

180 000 ramar ska svetsas till de 711 stålsegment som beställningen är utfärdad för. 

De 711 segmenten är fördelade på 79 tunnelelement. 9 stålsegment används för varje tunnelelement. Ett standardtunnelelement är 217 meter långt, 42 meter brett, 10 meter högt och väger 73 500 ton.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Ny rapport: Framtidens mineralbehov kan täckas med ny teknik
De får leta metaller i Bottenviken: "Potentiell skattkista"
Han tilldelas Swerims pris i forskningsstationens minne
Metallnätet – en räddare i nöden vid brand
Stålföretag och studenter i digitaliseringssamarbete
Gretas miljongåva i kampen mot järnmalmsgruva
Andra Nordiska Medier
Verkstäderna
Process Nordic
UochD

Tipsa en kollega

0.157