23948sdkhjf

En guldvagn kommer lastad

Det är Sveriges största godsvagnsprojekt i modern tid. Nu har den 1000:e vagnen tillverkats i ett samarbete mellan Kiruna Wagons AB, Kockums Industrier AB och LKAB.
10,3 km tåg, 21 000 ton stål och ingen motsvarande tillverkning av godsvagnar de senaste 40 åren. Sveriges största godsvagnsprojekt i modern tid startade år 2004. Projektavdelningen inom LKAB Teknik & Affärsutveckling fick i uppdrag att ta fram ett underlag för upphandling av nya malmvagnar konstruerade för 30 tons axellast. 2005 stod den första vagnen klar.

"Made in Sweden"
Vagnarna byggs i Sverige. De är konstruerade av LKAB och Kockums Industrier AB i ett samarbetsprojekt. Kockums tillverkar ram och bromssystem samt monterar boggierna i Malmö. Korg och lucksystem tillverkas av Kiruna Wagon, som också utför montage på vagnen. 40 procent av förädlingsvärdet finns i Kiruna.

-Vi har fått vara med om en fantastisk resa från ax till limpa. Vi har följt TFE till punkt och pricka; rätt tid till rätt funktion och med rätt ekonomi, säger Jan Olovsson, projektledare i ett pressmeddelande.

Guldfärgad
Idag har totalt 1000 vagnar tillverkats. För att uppmärksamma detta bjöd LKAB in till ett event där anställda hos LKAB Malmtrafik, Kiruna Wagon och Kockums samt press var inbjudna. I samband med eventet avtäcktes den 1000:e vagnen, numera känd som guldvagnen.

-Vi ville att den 1000:e vagnen skulle märkas på något sätt, samtidigt som vi ville fira att vi tagit oss hit. Nu har vi markerat det tydligt genom att måla den guldfärgad, säger Jan Olovsson.
1130 vagnar är kontrakterade och slutleverans är satt till juli/augusti 2013. Den guldfärgade vagnen kommer nu att börja rulla i trafik.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.082