23948sdkhjf

Skyddar stålet som en regnjacka

Zinga ger katodiskt skydd på stål. Den kan stå ensam som galvaniskt skydd och kan användas som galvanisk grundfärg med toppfärg. Beläggningen är 100 procent kompatibel med varmförzinkning och används därför flitigt som reparationssystem för exempelvis varmförzinkade ställningar, högspänningsmaster, skyddsräcken och lyktstolpar. U&D har pratat med Thor Smette som kan produkten utan och innan.

Zinga produceras av Zingametal i Belgien. Skyddet utvecklades i ett samarbete med universitetet Ghent år 1973. Idag är det galvaniska korrosionsskyddet representerat i mer än 100 länder, däribland i Norden där Thor Smette är verksam. Han äger bolaget Zinga Sweden AB och distribuerar Zinga i Sverige och Norge.

- Zinga används på både nytt och gammalt stål och är särskilt anpassad för stålbyggnader som ska rehabiliteras. Zinga är ett katodiskt skydd och fungerar på samma sätt som metallisering, det vill säga termiskt sprutat zink och varmförzinkning. I Norge har vi även börjat med omgalvanisering av hela högspänningsmaster, förklarar Thor Smette.

Produkten är ett flytande zink som appliceras på järn och stål. Det verkar som skydd mot korrosion. Materialet är ren zink med tillsatt bindemedel som gör att det kan appliceras precis som färg, med pensel, rulle eller färgspruta.

- Vi kan ta en bro som ett exempel. Först ska bron blästras för att bli av med alla orenheter och gammal färg, precis som vid alla andra ytskyddsarbeten. Det är viktigt att den rena zinken får god kontakt med stålet så att maximal elektrokemisk reaktion kan uppnås, som med Zinga sällan mäter mindre än 1,1 volt, säger Thor Smette.

Före applicering av Zinga. Foto: Trafikverket

Den elektrokemiska spänningen innebär i sin tur att korrosionen inte kan uppstå. Det innebär även att underkryp, det vill säga rost inuti beläggningen och avflagning inte kan uppstå.

- Zinga appliceras i två skikt med en timmes mellanrum. Man kan alltså bli klar med arbetet samma dag, säger Thor Smette.

Trafikverket använder sig mycket av metoden, just av den anledningen att man kan bli klar så snabbt.

- Vi gör många arbeten på broar och järnvägsbroar åt Trafikverket i Sverige. När ett arbete utförs måste man stänga av broarna, därför är det viktigt att man blir klar snabbt. Så att trafiken kommer fram, säger Thor Smette.

Han fortsätter:

- Även om arbetet går snabbt, får det aldrig vara på bekostnaden av projektets kvalitét.

Thor Smettes vision av ytskydd är att när man gör det, ska det bana vägen för utökad möjlig hållbarhet och minsta möjliga underhåll framöver. Beläggningen ska hålla så länge som det går.

Efter applicering av Zinga. Foto: Trafikverket

- Katodiskt skydd är det man önskar att få till. Det fungerar som en regnjacka för stålet, säger Thor Smette.

Zingan är lämplig över allt där det finns stål. Därför blir kundlistan både lång och varierad.

- Det handlar om både säkerhet och kostnad, både på lång och kort sikt, förklarar Thor Smette.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Stenbergs storsatsar på kompetensutveckling
Metallbrytning och biologisk mångfald – hur går det ihop?
Projekt om kvinnors hälsa ska få fler till byggsektorn
AM i metall går en ljus framtid till mötes
Hennes forskning om additiv tillverkning högintressant för flygindustrin
Podcast ska lära barn om metaller och svensk industrihistoria
Andra Nordiska Medier
Verkstäderna
Process Nordic
UochD

Tipsa en kollega

0.313