23948sdkhjf

Rostskyddsexperten: Gör rätt från början

Framtidens underhållsområde, vanliga rostskyddsskador och rostskyddsbranschen står på agendan när vi pratar med branschnörden Kurt Fredrikson. Efter 44 år i branschen vågar han påstå att han kan en hel del.

En lång och gedigen bakgrund inom färgindustrin, så beskriver Kurt sin karriär. 

– Jag har arbetat med i stort sett allting som rör ytskydd, både betong, trä och metall. Det har blivit mer av det sistnämnda. Tro det eller ej, men när man håller på med samma sak i 44 år så får man en del erfarenhet, inleder Kurt intervjun med oss. 

Kurt Fredriksson. Foto: Privat 

För fyra år sedan valde Kurt att gå i pension, men han kunde inte låta bli att starta sitt eget konsultföretag Seapen Consulting. Uppgifterna som konsult är av varierad karaktär, men har den gemensamma nämnaren rostskydd. Han håller i utbildningar, han bedömer anläggningars status och han rådgiver företag om vilket ytskydd de bör använda.  

Som ytskyddskonsult är hans kontaktnät stort. Kurt träffar människor på utbildningar och ute på site. Något som är på både gott och ont, menar han. 

– Jag har ett enormt kontaktnät. Det innebär att man inte får vara ifred så mycket som man kanske vill. Jag får alla möjliga sorters uppdrag, både från stora företag till små entreprenörer. 

Hur ska detta ytbehandlas? Det är den vanligaste frågan Kurt får. Det är så livet är som en ytskyddsspecialist. Något som Kurt alltid betonar är vikten av förbehandling.  

–Det som är dyrt med rostskyddsmålning är själv förbehandling, det vill säga det som görs innan man målar metallen. Dock är det väldigt viktigt och ligger till grund för hur länge rostskyddsbehandlingen håller, säger han. 

Det är vanligt att företag köper in ytskyddsbehandlat stål från andra länder, främst för det låga priset. Men de ekonomiska vinsterna blir inte alltid så stora som man tror. 

– När stålkonstruktioner fraktas är det lätt att de får skador, exempelvis vid hantering och av saltvatten. 

Han berättar att förr byggdes och målades exempelvis stålbroarna i Sverige. Det ser helt annorlunda ut nu. 

Färgsläpp i nymålad yta på grund av värmepåverkan vid asfalsläggning. Foto: Roger Karlsson, Sweco 

 Öresundsbron är ett ämne som Kurt har engagerat sig mycket i. 

– Trafikverket förväntar sig normalt sätt att ytskyddet på en bro ska hålla i 30-40 år innan man behöver måla om den, förklarar Kurt. 

Idag är Öresundsbrons ytbeläggning 20 år gammal och den behöver målas om i 10 år framåt. Slutnotan förväntas landa på 430 miljoner kronor. 

– Om man tänker på det så hade man kunnat använda en del av de 430 miljoner kronorna till att göra det ännu bättre första gången bron skulle ytskyddas. 

Rostskydd är ett stort område som omfattar allt från bilar till broar, från kärnkraftverk till vindkraftverk, ja i stort sett allt som tillverkas av stål. 

– Just vindkraftverk är ett jätteområde när det gäller rostskyddsmålning. Vingarna på ett vindkraftverk snurrar otroligt fort. Slitaget på vingarna blir oerhört stort orsakat av sand hagel och annat. Allra störst är dock problemen med havsbaserade vindkraftverk, där korrosionen är extremt hög, och kostnader för underhållet likaså.  

Gör rätt från början, rekommenderar Kurt.  

– Välj inte bort förbehandlingen, avslutar han. 

Vanliga skador och orsaker till skador vid rostskyddsmålning 

  • Ej följt beställarens anvisningar. 
  • Inte följt gällande ISO-standarder. 
  • Monterings- och transportskador.  
  • Fel valt system.  
  • Galvanisk korrosion. 
  • Ej följt fabrikants rekommendationer. 
  • Dålig egenkontroll och ej kompetent personal. 
  • Ej rena ytor och material. 
  • Inte använt godkända material. 
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078