23948sdkhjf

Bilar bärs på räls med stål från SSAB

Det är järnvägsvagnar gjorda av premiumstål från SSAB – som ska göra det möjligt att transportera lastbilar på järnväg.

Det norrländska företaget Flexiwaggon med säte i Jämtland har utvecklat vagnen sedan 2000. I september 2022 inleds slutliga tester av vagnen i trafikmiljö inför start av produktion.

Och nu har de fått order på kompletta tågset med järnvägsvagnar från det österrikiska transportföretaget CRD. Logistikföretaget transporterar bulk- och kolligods med lastbilar i Österrike, Italien och övriga centrala Europa.

Vi frågar om detta den första order de får, eller hur den skiljer sig från andra order?

– Detta kommer att bli vår absolut första order så vi har inte så mycket annat att jämföra med, berättar Hanna Eriksson på Marketing för oss.

– Vår satsning på Flexiwaggons system innebär att vi nu kan erbjuda den centraleuropeiska marknaden flexibla och hållbara godstransporter dörr till dörr till kraftigt reducerad kostnad jämfört med andra intermodala transporter. Flexiwaggons transportlösning är snabb, terminaloberoende och kostnadseffektiv samtidigt som fossila utsläpp reduceras markant – något som har stor betydelse för våra kunder, säger Hans-Jürgen Stieber, logistikchef CRD i ett meddelande.

Avtalet är ett genombrott för Flexiwaggon som under de senaste åren arbetat mycket hårt med att vidareutveckla vagnen från tidigare prototyper. Den nya vagnen är byggd för hastigheter uppemot 160 kilometer i timmen. Den genererar egen el för exempelvis laddning av eldrivna fordon och strömförsörjning av kylaggregat och har en mycket flexibel funktion för av- och påkörning av fordon i trånga miljöer, berättar företaget.

– Det är förstås oerhört glädjande att vi med det här avtalet ser ett genombrott för Flexiwaggon på en europeisk marknad. CRD har tagit till sig Flexiwaggons fördelar, avtalet innebär att vi får en stabil partner för ytterligare expansion i Europa, säger Jan Eriksson, innovatör och grundare av Flexiwaggon i meddelandet.

Vagnarna kommer att tillverkas av Gisab som idag är en del av Jernbro Services, med svenskt premiumstål från SSAB. SSAB ska även att bidra med material- och produktionsoptimering.

– Vi är oerhört glada över partnerskapet med Flexiwaggon för produktion av vagnen, full driftsättning av Flexiwaggon innebär att vi har goda möjligheter att utöka Jernbro-koncernens verksamhet inom grön omställning och skapa nya arbetstillfällen här i Norrbotten, säger Boris Lindberg, vd Gisab i meddelandet som avslutas av Roland Törngren, SSAB Emea:

– Inom SSAB har vi flera framtidsprojekt som vi ser mycket positivt på ur ett hållbarhetsperspektiv. Reducering av koldioxidutsläpp är något som måste ske, att leverera högkvalitativt premiumstål till produktionen av Flexiwaggon rimmar väl med vår satsning på fossilfritt stål.

Produktionen av vagnarna kommer att ske i Luleå. Leverans av det första tågsetet sker under tredje kvartalet 2023.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Se senaste nyhetsbrevet ???id_11737???

Tipsa en kollega

0.19