23948sdkhjf

"Industrin ser Metalliska material som en strategisk möjlighet"

Metalliska material kommer att förändras om några år. Men hur? Vi har talat med Gert Nilson som är programchef. 

Vi börjar med att tala om det som varit och är. Metalliska material är ett av Sveriges sjutton strategiska innovationsprogram. Det har varit igång i nio år. 

– Ja, det stämmer. Metalliska material var ett av de fem första program som beviljades, säger Gert Nilson till oss.

Initiativet togs av Jernkontoret, Svenska Gjuteriföreningen och Svenskt Aluminium och han har varit programchef sedan starten.

Om du skulle summera det som varit hittills, vad skulle du vilja lyfta då?

– Oj. Generellt har två saker stått i fokus. Den ena att få industrin att inte bara ta ställning till förslag från forskare utan också bli mera aktiva i att formulera frågeställningar och prioritera projektförslag.

– Den andra att industrin ska kliva utanför sin komfortzon och våga inleda nya samarbeten, för att koppla ihop sig med den spetskompetens de behöver för att stå starka i framtiden. Och vi ser att det har fungerat. Särskilt det senare är väldigt tydligt. När programmet startade var industrin skeptisk till nya samarbeten. Nu är det tvärtom, man ser värdet av att samarbeta med nya partners där det behövs för att komma framåt och är närmast helt orädd. Industrin har också blivit alltmera tydlig med vad den tycker är viktigt, och projektförslagen blir bättre och bättre för varje utlysning. Man kan kort och gott säga att industrin ser Metalliska material som en strategisk möjlighet, och det är väldigt roligt. 

Det är svårt att peka ut vad som varit störst hittills.

–  Bland projekten är det svårt att peka ut en vinnare, det finns många bra och det tar lång tid att se de riktiga effekterna. I stället vill jag framhålla den årliga konferensen, den har verkligen blivit en stor och viktig mötesplats för industri och forskare. 

Finns det något som varit chockartat på ett eller annat sätt? 

– Chockartat skulle jag inte säga, men ibland har man blivit frustrerad över hur svårt det kan vara att nå fram med nyheter, det är mycket som sitter i väggarna. På den positiva sidan har kreatörer som Naim Josefi med sitt mode i stål eller Tue Beijer med sin origamivikta scooter i rostfri plåt öppnat helt nya områden och gett nya perspektiv på metall. Att kunna göra snabba, riktade satsningar för att fånga upp den typen av kreativa idéer är en viktig möjlighet i programmet. 

Och så kommer vi då till vad som ska komma. 

Vad vet vi om vad som komma ska, blir det någon slags fortsättning för Metalliska material?

– Programmet ska pågå 2025 ut, även om det inte kommer att startas så många nya projekt efter 2022. Nu rullar finansiärerna bakom programmen ut satsningen Sip 2.0, där vi naturligtvis undersöker möjligheterna att få vara med. Om vi lyckas, och om det blir exakt Metalliska material 2.0 eller någon annan variant återstår att se, avslutar Gert Nilson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.109