23948sdkhjf

Framgångssagan bortom litiumjonbatterier

Den har kallats the success story beyond lithium-ion batteries, framgångssagan bortom litiumjonbatterier.

Vi talar om det svenska innovationsbolaget Texel Energy storages batteriteknik. Det är en ny hybrid-teknologi som lagrar och producerar energi, likt en kombination av litiumbatterier och vätgasbränsleceller. Företagets energilagringsteknik är termokemisk och baseras delvis på användandet av metallhydrider och vad de kallar världens mest utvecklade Stirlingmotor.

Nu har Texel Energy storage inlett ett samarbete med den amerikanska elbilstillverkaren Triton, för att påskynda utvecklingen av nästa generations hybrida drivlinor för elektriska lastbilar. Syftet med samarbetet är att med hjälp av ny teknik möta efterfrågan på en cirkulär framtid.

– Ett av våra viktigaste fokusområden i utvecklingen av ett nytt batteri och en ny energilagringsteknik har alltid handlat om att vara cirkulära vi måste sluta konsumera vår planets resurser och inte byta ett problem mot ett annat. Jag är glad att ett innovativt företag som Triton med entreprenörer som Mr. Himanshu kan leda vägen i klimatkrisen genom sitt starka åtagande i miljöfrågor, säger Lars Jacobsson, vd och grundare av Texel Energy storage i ett meddelande.

– Jag är hedrad över att vara en del av Texel, vi behöver snabbt en ny energilagringsteknik för framtiden – Texel är framtiden som är här idag. Jag kan inte tänka mig en bättre investering i denna planet. Detta är mitt sätt att betala tillbaka till moder jord för att vistas på denna vackra planet, säger John Paul DeJoria, entreprenör, miljöaktivist och aktieägare i Texel i meddelandet. 

– Det är en stor ära för Triton Electric vehicle att samarbeta med Texel Energy storage för att förändra världen, och vi ser fram emot en hälsosam och långtgående relation, säger Himanshu B Patel, vd för Triton Electrical vehicle i meddelandet.

Texel har licensavtal med Savannah River National laboratory, SRNL att kommersialisera den termokemiska teknologin som också är utvecklad och patenterad av SRNL.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Se senaste nyhetsbrevet ???id_11737???

Tipsa en kollega

0.187