23948sdkhjf

Eget gjuteri, batterianläggning och provbana

De har nyligen färdigställt ett nytt gjuteri och det pågår full aktivitet med bygget av en batterimonteringsanläggning. Båda i Södertälje. Nu planerar Scania för ännu en investering på cirka 975 miljoner kronor i staden.

Vi börjar med gjuteriet.

– Gjuteriet stod klar slutet av förra året, driftsättning pågår för fullt, berättar Erik Bratthall som är presschef på Scania för Metal supply.

 Kostnaden blev 1,6 miljarder kronor.

– När vi når full beläggning tredubblar vi kapaciteten. Det som är speciellt med gjuteriet är att det har väldigt hög automationsnivå som skapar förutsättningar avseende säkerhet, ergonomi och kvalitet. Men framförallt – det som är värt att nämna är hållbarhetaspekter med nya gjuteriet som körs helt på förnybar el. Med noll koldioxidutsläpp och med energiåteranvändning samt sandåtervinning, fortsätter Erik Bratthall.

Det senaste  i staden är en ny- och tillbyggnad av bolagets provbana där framtidens nya fordon ska testas och köras som en del av Scanias forskning- och utvecklingsverksamhet. 

– Vår ambition är att vara ledande inom elektrifieringen av tunga fordon och över tid stärka vår förmåga även inom självkörande fordon. Det krävs stora satsningar för att ligga långt fram i teknikutvecklingen. Vi utvärderar och undersöker möjligheten till att bygga en provbana anpassad för framtidens fordon för att möta det behov inom autonomt och elektrifiering vi ser kommer, säger Anders Williamsson, chef för Scanias industriella verksamhet i ett meddelande och fortsätter: 

– Vi fortsätter att investera lokalt i Södertälje, för att ha närhet till hela kedjan med produktion, utveckling och testning. Det är viktigt för Scania men också viktigt för fordonsklustret i Mälardalen och för Sveriges förmåga att ligga i framkant inom utvecklingen av hållbara transportlösningar.

Om Scanias ansökan till Länsstyrelsen godtas är ambitionen att arbetet påbörjas under 2022, och förväntas pågå minst till 2026.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Se senaste nyhetsbrevet ???id_11737???

Tipsa en kollega

0.172