23948sdkhjf

Han lyckades få fram plåten

Fältskären i Skövde är en byggnad från tidigt 1900-tal som tidigare varit militärsjukhus men nu inhyser 39 studentlägenheter. Nu renoverar Kaefer taket.

Taket är ett valmat tak med 36 stycken runda kupor i en brant lutning. På den mer plana delen av taket är det fullt med skorstenar, ränndalar och andra detaljer. 

– Innan vi skulle dra igång projektet Fältskären i Skövde var det kris på marknaden och det var i princip omöjligt att få tag på plåt. Tack vare att Kenneth Karlsson på Bevego var om sig och kring sig lyckades han på något sätt få tag på de 2000 kvadratmeter plåt som vi behövde. Det gjorde att vi över huvud taget kunde genomföra detta projektet. Jag har inte använt Bevego i så här stora projekt tidigare men det kommer jag att göra nu.

Det säger Jimmy Järlesand som är avdelningschef på Kaefer sedan 2020. Innan dess hann han arbeta som plåtslagare i 21 år. Med sin erfarenhet blev uppdraget att bygga upp en helt ny avdelning i Mariestad.

Den nya avdelningen samlar både ställningsmontage, byggnadsplåtslageri, måleri och teknisk isolering under ett och samma tak. 

– Det är en oslagbar kombination. Vi själva får bättre kontroll över kostnader, vi kan också göra tidsplanen själva och lägga upp arbetet på det sätt som passar oss bäst. När vi behöver höja en ställning slipper vi ringa in ytterligare en firma, vi sätter bara igång att höja. Våra kunder ser fördelarna med att anlita samma firma för till exempel ställning och plåtslageri, eller ställning och måleri. Vi har vunnit upphandlingar på att det är kostnadseffektivt och enkelt med en och samma entreprenör till flera kategorier av arbeten, säger Jimmy Järlesand.

Han tror att konceptet var en bidragande anledning till att de fick det nuvarande projektet.

Plåten som används kommer från Plannja. Det är 2000 kvadratmeter mörkgrå PLX-plåt som helt och hållet är tillverkad i Sverige.

– Något som vi är mycket stolta över på Plannja är att alla steg i tillverkningen av vår plåt sker här i Sverige. Man bryter Malmen i Kiruna och transporterar den till SSABs masugn i Luleå. Där gör man stora stålstycke, lika stora som en järnvägsvagn som sedan fraktas med tåg ner till SSAB Tunnplåt. Där valsas styckena till tunnplåt som sedan skickas till Finspång för lackering, och sedan till Plannjas lager i Järnforsen, säger Johan Salomonsson som är säljare på Plannja.

Arbetet drog igång i slutet av april och kommer att pågå in i nästa år. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Tipsa en kollega

0.172