Krönika: Stålåret 2021
Jag brukar referera till spotpriset för enklaste sortens bandplåt på coil, fritt verk i Ruhr, publicerade av analysföretaget S&P Global Platts. Det ligger 27 augusti på 1 130 Euro per ton vilket är 60 Euro lägre än toppläget i slutet på juni.
Det råder generellt hög beläggning hos stålproducenterna i Europa. Ledtiden för bandplåt ligger snart efter nyår. Rostfritt, specialstål & aluminium ligger en bra bit in i Q1 2022. Även på balk, stång, hålprofiler, rör, grovplåt och armering är ledtiderna betydligt längre än normalt.
De europeiska stålproducenternas organisation, Eurofer, prognosticerade den 16 augusti att stålkonsumtionen 2021 kommer att hamna på samma nivå som innan pandemin – eller 143 miljoner ton. De räknar sedan med en tillväxt på ytterligare 3,7 procent för 2022.
Under juli drabbades Tyskland och Belgien av översvämningar. Cirka 100 000 ton stål förstördes och måste ersättas. Till detta allt material som behövs för återuppbyggnaden.
Halvledarbrist har dämpat produktionen i fordonssektorn, vilket gjort att de inte tagit ut så mycket stål som planerat.
Kinesiska myndigheter sätter nu in åtgärder för att minska stålproduktionen i landet, dels för att undvika överskott, dels av miljöskäl.
I USA väntar man sig att skyddstullarna på 25 procent, som infördes av Donald Trump för tre år sedan, avskaffas under november.
I förra veckan passerade att lagförslag om att investera 1 000 miljarder dollar i infrastruktur den amerikanska senaten. Innan det blir lag måste det godkännas av representanthuset, men när det väl är gjort finns det finansiering för många stålkrävande projekt under flera år framöver.
Det är spännande att se att fossilfri ståltillverkning nu börjar utvecklas till kommersiell verklighet. I en kommentar till senaste kvartalsresultatet sa tyska ståltillverkaren Salzgitters CEO, Gunnar Groebler: grått stål kommer att lämna EU när grönt stål anländer.
SSAB har i dagarna levererat det första fossilfria stålet tillverkat med Hybrit-teknologin.
Max Fjaestad