23948sdkhjf

Utmaning till rostfria stålbranschen: Bli mer hållbar

– Som grossister har Damstahl en stor möjlighet att påverka hela värdekedjan. Vi kan inte tvinga våra kunder att välja ett visst stålverk över ett annat, men vi kan upplysa och informera om skillnaderna. I förlängningen sätter det press på stålverken.

Det säger Patrik Leijon, Country manager och COO på Damstahl Sverige, som är ansvarig för det övergripande hållbarhetsarbetet på den svenska marknaden.

För grossisten för rostfritt stål, Damstahl utmanar nu den rostfria stålbranschen att bli mer hållbar. Själva säger de att de endast står för cirka en procent av utsläppen inom den rostfria värdekedjan. Men som marknadsledare har företaget ambitionen att sänka hela branschens klimatavtryck.

Tillsammans med sina kunder vill de nu sätta press på stålverken att bli mer hållbara. Och för att hjälpa till för den som vill agera hållbart har Damstahl tagit fram en koldioxidberäknare.

Den ska visualisera koldioxidbelastningen på en specifik mängd rostfritt utifrån land och leverantör. Skillnaden på leveranser från exempelvis Asien jämfört med de som kommer från Europa ska bli tydliga.

– Målet är att sätta press på stålverken så att de börjar producerar fossilfritt rostfritt. Vi vill också att stålet ska dokumenteras i en oberoende miljövarudeklaration – Environmental product declaration som garanterar en helt fossilfri värdekedja.

Vilken typ av frågor om hållbarhet får ni av era kunder?

–  Frågor från kunder kring hållbarhet är koldioxidavtryck kopplat till leveranser till våra kunder, samt hur stor del av materialet som är återvinningsbart, berättar Björn Ljungberg, Account director på ID kommunikation för Metal supply.

För att hjälpa kunderna att göra hållbara val, och därmed sätta press på stålverken, ställer Damstahl även sina säljare och produktspecialister till förfogande.

– Damstahls medarbetare hjälper gärna till att hitta lösningar som är både hållbara och kostnadseffektiva. Vi måste börja se att de val vi gör idag får konsekvenser längre fram, och välja rätt i de fall vi faktiskt kan påverka, säger Patrik Leijon.

De har också ett eget mål. Det är satt till 70 procent minskade koldioxidutsläpp till 2030. För att nå dit har Damstahl bland annat bytt ut alla lastbilar, bilar och kylar mot mer hållbara alternativ och installerat ett nytt ERP som leder till minskad elkonsumtion.

Och alla deras hållbarhetsinsatser dokumenteras och publiceras i en årlig hållbarhetsrapport.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.048