23948sdkhjf

Northvolt och Volvo går samman om batteriproduktionen

Först ett forsknings- och utvecklingscenter i Sverige - sedan en gigafabrik i Europa. Det är vad joint venture-bolaget ska åstadkomma för Volvo Car group och batteriföretaget Northvolt.

Tillsammans ska de producera mer hållbara batterier som är skräddarsydda för nästa generations helt elektriska Volvo- och Polestar-bilar.

– Genom att samarbeta med Northvolt säkrar vi leveransen av högkvalitativa, mer hållbara battericeller för våra helt elektriska bilar. Samarbetet med Northvolt kommer också göra att vi kan stärka vår utvecklingskapacitet internt, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef för Volvo Car group. 

Som ett första steg för det hälftenägda joint venture-bolaget siktar Volvo Car group och Northvolt på att inrätta ett forsknings- och utvecklingscenter i Sverige som ska tas i drift under 2022.

Centret är tänkt att bygga vidare på de båda företagens batteriexpertis och ska utveckla nästa generations toppmoderna battericeller och teknik för fordonsintegration, speciellt utvecklad för användning i bilar från Volvo och Polestar. 

– Vi kommer att kommunicera var det  kommer att ligga vid ett senare tillfälle. Det är ingenting vi kan gå in på nu. Men det kommer att ligga i Sverige. Det handlar om ett par hundra som kommer att ha sin anställning där, berättar man på Volvo för Metal supply.

Det planerade joint venture-bolaget kommer även att bygga en ny gigafabrik i Europa med en potentiell kapacitet på upp till 50 gigawattimmar per år. Produktionen är planerat att starta 2026.

Var gigafabriken ska placeras kan i Volvo inte heller svara på ännu.

– Nej, det återstår att se, säger de till Metal supply.

Som en del av planerna har Volvo Car group också som mål att 15 gigwattimmar av battericellerna per år ska köpas in från den befintliga Northvolt-fabriken i Skellefteå från och med 2024.

Volvo Cars siktar på att hälften av företagets bilförsörjning ska utgöras av helt elektriska bilar i mitten av årtiondet, och målet är att man enbart ska sälja elbilar senast 2030.

Vid sidan av tidigare aviserade avtal om batterileveranser kommer ett partnerskap med Northvolt säkra de europeiska behoven av battericeller som kommer att driva Volvo Cars elektrifieringsplaner. 

Den nya gigafabriken, som planeras att drivas med 100 procent ren energi, beräknas sysselsätta cirka 3 000 personer. Var den nya fabriken ska byggas är ännu inte bestämt. Den första bilen att utrustas med battericeller utvecklade av joint venture-bolaget blir den elektriska efterföljaren till Volvo Cars bästsäljande XC60-modell. 

– Volvo Cars och Polestar är branschledande i omställningen till elektrifiering och perfekta partners på den kommande resan, eftersom vi strävar efter att utveckla och producera världens mest hållbara battericeller. Vi är stolta över att bli deras exklusiva partner för produktion av battericeller i Europa, säger Peter Carlsson, medgrundare och vd för Northvolt.

Vi frågar om Northvolt kommer att vara Volvos enda batteriproducent.

- Det här är ett ytterligare avtal. Det kommer inte att påverka de befintliga avtal vi har med andra leverantörer idag. Vi kommer att arbeta med flera leverantörer. De leverantörer vi har idag kommer att fortsätta som leverantörer också.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Tipsa en kollega

0.078