23948sdkhjf

SSABs stålkampanj avslöjar stålet

SSAB lanserar en kampanj för fossilfritt stål med fokus på dolda koldioxidavtryck i vardagen. Teman och produkter som i allmänhet uppfattas som hållbara och miljövänliga kommer visa sig ha dolda koldioxidavtryck från stål.

Budskapet är att de snart kan vara fossilfria och att stålindustrin står för sju procent av alla koldioxidutsläpp globalt. 

Målet är att skapa medvetenhet om att stål finns överallt och att SSAB har lösningen för att avlägsna koldioxidutsläpp från ståltillverkningen. 

Redan 2021 ska SSAB kunna leverera stål som tillverkats med vätgas till kunder för prototyper. År 2026 ska de sälja fossilfritt stål i kommersiell skala. 

– Vårt mål med kampanjen är att göra människor medvetna om det dolda koldioxidavtrycket och den viktiga roll som stål spelar i det moderna samhället. Självklart ser vi cyklar, vindkraftverk eller elbilar som miljövänliga. Men ståltillverkning står faktiskt för sju procent av alla globala koldioxidutsläpp, säger Head of corporate identity and group communications Viktoria Karsberg.

Kampanjen kommer att pågå under juni. 

– Mediestrategin är brett inriktad för att skapa stor räckvidd, med huvudfokus på digitala plattformar. Ett digitalt fokus gör också att vi kan rikta in oss på människor som är mer engagerade i klimatförändringar och vår lösning, säger Fredrik Thor, chef för Corporate brand and marketing på SSAB och avslutar:

– Vi vill också inspirera andra att erbjuda fossilfria lösningar. Kampanjen har som mål att inleda samtal, inte bara om stål utan hela koldioxidavtrycket från slutanvändarnas produkter och tjänster. 

Kampanjen kommer att bedrivas i Sverige, Finland och USA och är utformad för att fungera globalt.

Kampanjen är framtagen tillsammans med reklambyrån Forsman & Bodenfors.

Mer information finns på SSABs hemsida.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.063