23948sdkhjf

Jättar i nytt samarbete kring elektroplåt

Med syfte att öka prestandan hos eldrivna fordon har ett nytt projektet startats inom Metalliska material, där en ny legering för elektroplåt med förbättrad hållfasthet och magnetiska egenskaper ska tas fram.

Med en totalt budget på 14,2 miljoner kronor har projektet E-STATE startats inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material. Projektparterna i projektet är Volvo Personvagnar, Volvo Lastvagnar, Scania, Surahammars Bruk, Swerim, CEVT och RISE.

Syftet med projektet är att ta fram en ny legerig för elektroplåt som ska ge eldrivna fordon en högre prestanda, vilket i sin tur ska leda till att elektrifieringen av vägtrafik accelereras.

– E-STATE har som mål att utveckla nya tunna (≤ 0.30 mm) elektroplåtsorter lämpade för elfordon och att utvärdera de nya plåtsorterna genom att bygga och testa prototypmotorer. Bakgrunden är naturligtvis den stora omställningen som pågår inom fordonsindustrin där i stort sett alla tillverkare satsar på eldrift, säger Magnus Lindenmo, chef för teknisk kundsupport på Surahammars Bruk, samt projektledare för E_STATE.

Elektroplåt används till elmotorers statorer och rotorer och plåtens egenskaper har betydande inverkan på elmotorns och fordonets prestanda som exempelvis räckvidd.

En förstudie inför projeketet är redan gjord och för projektet är det särskilt viktigt att öka hållfastheten hos elektroplåt, samtidigt som de magnetiska egenskaperna förbättras. Detta med bibehållna eller stärkta aspekter kring ekonomi, process- och bearbetningsförmåga samt återvinningsbarhet ur ett livscykelperspektiv.

Projektet ska fordra samarbete i värdekedjan för materialet från flytande stål till slutligt elfordon och projektet omfattar expertis på ståltillverkning, stansningslaboratorium, fordonskonstruktion och tillverkning, med stöd av forskningsinstitut som är specialister på modellering, karaktärisering och design av magnetiska och mekaniska egenskaper hos stål.

– Fordonsindustrins krav på låg vikt och liten storlek på elmotorn, kombinerat med krav på mycket hög verkningsgrad över ett brett arbetsområde i fråga om moment och hastighet ställer höga, och i många fall nya, krav på elektroplåt jämfört med traditionella tillämpningar för till exempel industrimotorer. Nya elektroplåtsorter kan därför möjliggöra konstruktionen av bättre och/eller billigare elfordon, säger Magnus.

Flera nya stålsammansättningar ska inledningsvis designas och tillverkas i laboratorium. Deras relevanta egenskaper ska undersökas och den mest lovande varianten ska tillverkas i industriell process, följt av konstruktion och tillverkning av flera motorprototyper innehållande det nya stålet. Prototypernas egenskaper ska mätas och därmed validera det nya materialet prestationsförmåga.

E-STATE är ett av sju nya forskningsprojekt som beviljats stöd från den svenska innovationsmyndigheten Vinnova, och av E-STATEs totala budget på 14,2 miljoner kommer 5,9 miljoner från Vinnova.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Tipsa en kollega

0.141