23948sdkhjf

Förberedelserna i full gång hos LKAB

Sex autonoma lastmaskiner från två olika leverantörer styrs nu av operatörer som sitter i ett gemensamt kontrollrum i Kirunagruvan. Än så länge är det ett testprojekt med dieseldrivna maskiner, men ambitionen är att byta till el- och batteridrivna maskiner senare i år.

Sverige har det väl förspänt med stora tillverkare av entreprenadmaskiner som ligger långt fram i teknikutvecklingen, stora och intresserade användare av maskinerna, väletablerade forskningscentraler och mängder med mindre företag med värdefull spetskompetens.

En av de branscher som gärna tar täten i utvecklingen av bland annat autonomi och minskad miljöbelastning är gruvnäringen. Ett av många exempel finns i Kirunagruvan där LKAB samarbetar med bland annat Epiroc och Sandvik för att utveckla smart teknik med det högt ställda målet att uppnå koldioxidfri, säker och effektiv gruvdrift.

För närvarande sitter operatörer i ett gemensamt kontrollrum och styr sex lastmaskiner som ett led i en omfattande kunskapsinhämtning.

Vi deltar tidigt i utvecklingsarbetet så att vi förstår och kan påverka prestanda, lastkapacitet och inte minst säkerhetsaspekterna. Vi ska testa hur batteri- och eldrivna lastmaskiner står sig jämfört med dieseldrivna, hur fjärrstyrda maskiner fungerar jämfört med manuellt körda och så vidare. Ett av flera mål är att operatörerna, oavsett vilket märke som står på fordonet, ska kunna fjärrstyra fordon från samma system och i samma produktionsområde. Då närmar vi oss en ny världsstandard, säger Anita Oraha Wardi, projektledare för autonoma, smarta och koldioxidfria maskiner på LKAB.

De lastare som används i dag körs på diesel, men under året levereras batteridrivna Epiroc-maskiner och Sandviks större ellastare. Till sommaren kommer den första batteridrivna lastmaskinen, ST14 från Epiroc. Förberedelserna är i full gång, från planering av ortar där batterier ska bytas, till att göra riskanalyser och simuleringar. Under året levereras också tre av Sandviks större eldrivna lastmaskiner, 625IE.

— LKAB har kört lastare med elkabel i över 20 år, både manuellt och med fjärrstyrning. Nu ska vi prova att fjärrstyra den nya generationens ellastare. De testerna börjar vi med under hösten, säger Magnus Lindgren, produktionschef för fjärrcentralen på nivå 1365 i Kirunagruvan.

Våra operatörer arbetar tätt tillsammans med leverantörerna och är på det viset delaktiga i både Sandviks och Epirocs utvecklingsresa. Vi testar systemen och återkopplar så att vi i slutändan får en bättre produkt, säger Magnus Lindgren.

En slutsats som redan kan dras är att självgående eller fjärrstyrda maskiner kan påverka produktiviteten positivt. LKAB spränger i gruvan varje natt. Vanligtvis kan inte nästa steg i arbetet utföras förrän spränggaserna vädrats ut och spänningarna i berget minskat. Först därefter släpps personal fram till produktionsområdet. Med fjärrstyrda maskiner kan lastning och lossning av råmalm påbörjas betydligt tidigare.

— Att lasta autonomt nattetid är helt rätt utifrån både ett säkerhets-, ett arbetsmiljö- och ett produktivitetsperspektiv. Det betyder inte att manuellt körda maskiner försvinner. Jag ser det som att vi får fler verktyg i verktygslådan. Det är många parametrar som behöver tas med i beräkningen för att lastningen ska leverera ett jämnt flöde av malm till förädlingsverken, säger Roger Lärkmo, teknikutvecklare på LKAB.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Tipsa en kollega

0.115