23948sdkhjf

Nytt system – nu går det spåra metallerna

Varifrån kommer metallen i produkter vi köper eller tillverkar? Och hur mycket påverkar gruvbrytningen och produktionen klimatet?

Genom ett pilotsystem som det IVL-ledda projektet TraceMet tagit fram går det att bedöma  metallens klimatavtryck och även se hur stor andel återvunnet material som ingår i metallen.

Projektet TraceMets, som vi tidigare rapporterat om, har initierats av branschorganisationen Svemin och i projektet har företag verksamma i hela kedjan från gruva till slutanvändare deltagit.

I projektet har nu två olika pilotsystem tagits fram där det ena följer värdekedjan för järn, från gruvan via ståltillverkning till bussar eller lastbilar. Det andra gäller koppar, från gruvbrytningen via tillverkning av koppartråd till elmotorer.

– Tack vare de administrativa instruktionerna i systemet kan metallen certifieras av en oberoende part, säger Erik Lindblom.

Gruvnäringens negativa påverkan på både miljön och lokalsamhället oroar många, vilket är bakgrunden till att Svemin, branschorganisationen för gruvor, mineral- och metallproducenter i Sverige, tog initiativet till projektet TraceMet ­(Traceability for sustainable metals and minerals, spårbarhet för hållbara metaller och mineral).

Flera projekt om certifiering av metaller pågår parallellt i världen, men det som är unikt med TraceMet är att projektet involverat aktörer från hela värdekedjan: gruvorna Boliden och LKAB, vidareförädlarna Elektrokoppar och SSAB samt slutanvändarna ABB, Scania och Volvo Group. Samtliga företag har bidragit med både tid och data till projektet. Svemin är projektägare och IVL Svenska Miljöinstitutet har lett projektet, där även forskare från Rise har deltagit.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.079