23948sdkhjf

Snart dags för driftstart av Bolidens nya anläggning

Hos Boliden Rönnskär i Skelleftehamn höjer man ribban med en ny lakningsanläggning för utvinning av metall från restmaterial, och nu pågår en inkörningsprocess av anläggningen. Nästa år ska anläggningen tas i full drift tillsammans med ett nytt slutförvar för processavfall.

I smältverket Rönnskär, Bolidens största produktionsenhet, produceras främst koppar, guld, silver, bly och zinkklinker ur råmaterial, men här finns även återvinning av elektronik som exempelvis kretskort, som man utvinner främst koppar, guld och silver från.

I smältverket höjer man nu ribban ytterligare med en helt nybyggd lakningsanläggning som kan utvinna metall från restmaterial, vilket minskar mängden avfall som behöver deponeras.

– Lakningsanläggningen är i princip klar. Nu håller vi på att testa anläggningen vilket kommer pågå ett tag till, sen är tanken att vi ska börja köra med full produktion nästa år, berättar Klas Nilsson, kommunikationschef på Boliden, för Metal Supply.

Linn Andersson, platschef på Boliden Rönnskär, berättar mer om anläggningen:

– Fokus den närmaste tiden ligger på att ta ut mer metall ur våra material och få ut dem i produkter. Där är den nya effektiva lakanläggningen den viktigaste delen, som gör att vi kan återvinna 80 procent av metallen.

Restmaterial från smältverkets reningsanläggningar går in i lakverket som lakar ur koppar, bly och andra metaller som kan återvinnas och i slutändan bli produkter som blytackor, kopparkatoder, silvergranuler och guldtackor. Det material som inte går att göra produkter av, till exempel arsenik, kvicksilver och kadmium, kommer att deponeras i ett djupförvar som även det är helt nybyggt.

– Underjordsförvaret kommer att bli unikt, det finns inget liknande i världen. Det närmaste man kommer är slutförvaring för kärnbränsle. På 330 meters djup kommer det att ligga en lång väg med utstickare till 200 meter långa och 15 till 17 meter höga förvarsrum som liknar berghallar eller salar. Utrymmet ska täcka behovet av förvaring i minst fyrtio år framåt, berättar Linn.

Både lakverket och underjordsförvaret ska tas i drift under 2021.

– Det här känns mycket bra, både anläggningen och slutförvaret har varit mycket efterlängtade. Nu kan vi äntligen ta tag i material som vi har lagrat i området och utvinna mer värden, samt deponera det vi inte kan utvinna i ett underjordsförvar, avslutar Klas.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.08