23948sdkhjf

Svenska gruvnäringen går ihop

Nu startas den svenska gruvnäringen en kampanj riktad till allmänheten - Den Svenska gruvan. 

– Vi vill fylla kunskapsluckorna mellan hålet i marken och skärmen du har i handen, säger Emma Härdmark, kommunikationschef på gruvnäringens branschorganisation, Svemin.

Den Svenska Gruvan ska under tre år för allmänheten tydliggöra den roll metaller och mineral har för i människornas liv. Det blir i form av annonser i kollektivtrafiken i större städer och en digital närvaro på nyhetssajter i hela landet.

Kampanjen finansieras av Boliden, LKAB, Zinkgruvan Mining, ABB, Epiroc och Sandvik. Svemin samordnar och projektleder arbetet.

Pandemins påverkan på våra resmönster har gjort att den digitala annonseringen är större än vad som ursprungligen planerades. Det är inte bara dåligt, nu tillbringar vi mer tid än någonsin framför skärm, det gör att råmaterialfrågorna aktualiseras än mer, säger Emma Härdmark. 

De opinionsundersökningar som gruvnäringen gjort bland allmänheten visar att finns en osäkerhet om det verkligen är bra att utveckla gruvnäringen här i Sverige, trots att samma undersökningar tydligt visar på att man inte vill vara beroende av metaller som produceras oetiskt i mindre reglerade länder. 

Det finns en inneboende komplexitet i frågorna, det har vi respekt för, men undersökningarna visar också att ju mer man känner till om gruvbranschen desto mer positivt inställd är man.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.063