23948sdkhjf

Världens högst belägna transportsystem i drift

Teknikbolaget ABB har i samarbete med gruvspecialisten Takraf slutfört idrifttagning och testning av världens högst belägna direktdrivna transportsystem. Systemet ska möjliggöra kontinuerlig drift vid världens största öppna koppargruva Chuquicamata i Chile.

Marc Hollinger, Takrafs projektledare kallar det ett megaprojekt:

Läs också: ABB lanserar robotbaserad automatiseringslösning för plåtpressar

- Med det här projektet etablerar vi Takraf som en av världens leverantörer som kan leverera ett megaprojekt av denna typ med avancerad teknik som tänjer gränserna för vad som har gjorts tidigare. Detta är ett komplext projekt av högsta omfattning som kräver globalt samarbete mellan interna och externa parter.

Ulf Richter som är Global product manager för Belt conveyor systems på ABB kallar det en milstolpe:

- Detta är en ny milstolpe i underjordiska applikationer för kontinuerlig gruvdrift. Det är den högsta driveffekt som någonsin installerats på en transportör och som använder ett brett spektrum av funktioner för datainhämtning, utvärdering av utrustning och processoptimering.

ABB har tillhandahållit konstruktion, direktdrivet drivsystem, elektrisk utrustning för strömförsörjning, energidistribution och automatisering av ett nytt transportbandsystem, under och ovan jord.

Läs också: Här byggs Sveriges största superdator för AI

Projektledning och konstruktion för hela el-, styr- och instrumenteringsområdet leddes av ABB i Tyskland som utrustade platsens nya underjordiska drift med ett stort transportsystem som klarar en höjdskillnad på 1 200 meter och täcker ett avstånd på nästan 13 kilometer.

De tre huvudtransportörerna på 11 000 ton per timme har direktdrivna transpordrifter, GCD utrustade med stora ABB AC-synkronmomentmotorer med en nominell effekt på 5 megawatt vardera, vilket resulterar i ett motoraxelvridmoment på cirka 900 kilonewton meter. Med transportörer i ständigt arbete, är hög tillgänglighet och lågt underhåll viktigt. Designad med ett minimum av omlastningsstationer krävdes bara en station under jord, vilket sparade en betydande projektkostnad, berättar de och bjuder på fler siffror.

Baserat på kontinuerlig transportbandteknik är infrastrukturen helt trucklös, vilket eliminerar behovet av 120 stora gruvtruckar. Detta resulterar i att man sparar cirka 130 miljoner liter bensinförbrukning per år, vilket innebär att koldioxidutsläppen minskar från 340 000 ton per år ner till 100 000 ton per år. 

Tillsammans har de utvecklat ett nytt installationskoncept som ska möjliggöra enkel installation och inriktning av GCD-motorerna för att spara installationstid och få lägre underhållskostnader. Konceptet innebär att motorerna var helt fabriksmonterade och testade. De ska snabbt kunna kopplas bort från drivskivan så att driften kan fortsätta om det uppstår fel på drivenheten.

Den totala installerade driveffekten för hela systemet, inklusive flerfunktionstransportörer, uppgår till 58 megawatt, varav 11 x 5 megawatt synkronmotorer utan växel.

Det nya underjordiska projektet förväntas utöka verksamheten vid Chuquicamata under de kommande 40 åren.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Tipsa en kollega

0.267