23948sdkhjf

Audis återvunna aluminium – minskat utsläpp med 350 000 ton

Audi har en lång tradition av att använda aluminium, och eftersom produktionen av primäraluminium är väldigt energikrävande har Audi infört ett slutet kretslopp för återvinning.

Läs också: Hydro investerar i Sverige

Det slutna kretsloppet sparar in på värdefulla råvaror och gör att bilarna kan levereras med en bra miljöbalans redan från start.

– Effektivt och sparsamt användande av resurser är precis lika viktigt för oss som reduktionen av koldioxidutsläpp. Energiåtgången är upp till 95 procent lägre vid användningen av sekundäraluminium jämfört med primäraluminium, säger Marco Philippi, Head of Procurement Strategy.

Kretsloppet, som Audi kallar “Aluminum Closed Loop”, är ett kretslopp där restmaterialet från aluminiumplåtarna i pressverket skickas direkt tillbaka till leverantören. Leverantören återvinner dem sen till nya aluminiumplåtar av samma kvalitet, som Audi sedan använder i produktionen igen

Audi införde kretsloppet, som Audi även kallar “Aluminum Closed Loop”, i Neckarsulm redan 2017. Där har Audi infört systemet med två leverantörer och därmed kunnat öka mängden aluminium som hanteras i det slutna kretsloppet.

Läs också: Hydro skapar dragningskraft i ännu en bransch

Det gav besparingar på ca 150 000 ton koldioxid under 2019, två tredjedelar mer än året innan, och totalt har över 350 000 ton koldioxidutsläpp sparats in sedan införandet av det slutna kretsloppet. Nyligen infördes systemet även i Ingolstadt. Nästa år skall det införas i Győr och därefter successivt på ännu fler anläggningar.

Idag används den återvunna aluminiumen i olika karossdelar i Audi A3, A4, A5, A6, A7 och A8, samt i Audi e-tron and e-tron Sportback.

350.000 ton koldioxidutsläpp insparade sedan starten med återvunnen aluminium.
Foto: Audi

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Tipsa en kollega

0.109